Bokföra decemberlönen med utbetalning i Januari

• 0
  • 1
  • Fråga
  • Uppdaterades för 2 år sedan
  • Besvarad
Skall bokföra decemberlönen med utbetalning nu i Januari!
Utbetalningsdatumet skall va låt säga 12/1 -18 för det som arbetats i december!
Om jag nu lägger in detta lönebesked nu och fixar utbetalningen imorgon så bokförs detta på januari!
Hur periodiserar jag detta?
Den anställde har även fyllt 65 i december så när jag gör lönen som nu bokförs i jan så blir skatten lägre men det är ju fel då det gäller månaden innan!?

mvh Fredrik G
Foto på Glanfalt

Glanfalt

• 80 poäng 75 badge 2x thumb

Publicerades för 2 år sedan

• 0
  • 1
Foto på mikael pettersson

mikael pettersson

• 77,616 poäng 50k badge 2x thumb
Du kostnadsför bruttolönen och krediterar konto för löneskuld 29xx i december.
Lika med arbetsgivaravgiften. Bokför i december och skuldför i bokslutet mot uppl ARB giv Avg 294x Skatteavdrag bokförs först vid utbetalningen - inte tidigare.

Mikael Pettersson
Foto på Glanfalt

Glanfalt

• 80 poäng 75 badge 2x thumb
Hej!

Tack för svaret men vet ändå inte hur jag gör. Är ny med programmet. När jag lägger in en löneutbet till den anställde så dras lägre skatt än vad som enligt skatteverkets arbdeklaration skall betalas in för december. den anställde har fyllt 65 i december. 

mvh Fredrik
Foto på Anna Svensson

Anna Svensson, Community Manager

• 93,612 poäng 50k badge 2x thumb
Hej Fredrik!

Det är alltid utbetalningsdatum som styr hur skatt och arbetsgivaravgifter ska beräknas. Om du betalar ut lönen i januari så är det alltså januaris uppgifter som gäller för beräkningarna.
Löneutbetalningar i januari redovisas i arbetsgivardeklarationen som ska lämnas in februari.

Själva periodiseringen som du nämner ovan görs för att lönekostnaden ska hamna på rätt år, den periodiseringen gör du under Bokföring - Verifikationer.

/Anna