Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

ChristofferO
MEDLEM

Bokföra delkrediterad faktura (för Visma eEkonomi)

Hej!

Fick här om dagen en faktura för Visma eEkonomi på (vi säger) 4.000kr. Dock innehöll den ett par tjänster jag inte kommer ha användning av. Mejlade Visma och bad att få ta bort dessa tjänster (minus cirka 1.000kr), vilket var ok.

Fick svaret att jag bara skulle göra en betalning på 4000 - 1000 = 3000kr och ange det första OCR-numret. Nu funderar jag dock på hur jag ska bokföra detta. Har inte betalt fakturan än.

Gissar att jag står med två alternativ:

1. Betala 3000kr och bokföra de båda fakturorna (vanligt + kredit) som en bokföringspost.
2. Betala 3000kr men först bokföra den första fakturan (på 4000kr) och sedan på något sätt göra en ytterligare bokföringspost för delkrediteringsfakturan.

Vilket sätt är korrekt? Och om det är alternativ 2 som är rätt, hur exakt bokför jag detta?

Tack på förhand!
3 SVAR 3

Hej Christoffer!
Du kan göra vilket som helst av de alternativ som du föreslagit. Har du fått kreditnotan så kan du enklast göra enligt alternativ 1. Då slipper du att få flera verifikat.

Tomas Tobiasson
Antamato Ekonomikonsult AB
Tel 0770-33 99 25
ChristofferO
MEDLEM

Hej, tack för snabbt svar!

Har fått kreditnotan. Så då skapar jag helt enkelt bara en verifikation, betalar summan av faktura 1 minus faktura 2 (med OCR-numret från första fakturan). Men häftar ihop både originalfakturan och kreditnotan så de hamnar under samma verifikation.

Har jag förstått det rätt då? 🙂

precis så gör du