Bokföra elcykelförmån - eEkonomi

• 0
  • 1
  • Fråga
  • Uppdaterades för 2 månader sedan
  • Besvarad
  • (Redigerad)
Hejsan,

Jag är inte superhaj på skatteverkets regler, så jag tänkte bara kontrollera om jag har tänkt rätt här. 

Jag har ett AB som teknikkonsult, min kund har ett par olika kontor runtom Hisingen, samt att vi ibland åker till deras kunder eller leverantörer. Idag brukar jag ta privat bil eller MC, men tänker att det ändå borde vara befogat att köpa en elcykel även om det sker oftare under vissa perioder än andra. Då kommer jag givetvis använda den till och från huvudkontoret också, dvs använda den privat.

Enligt skatteverket så bör man då räkna såhär:
* Jag köper en cykel för 15 000 och räknar med värdeminskning på 20% per år för cykeln som håller i 6 år, samt batteri som byts ut var annat år. 
* De har räknat med service på 600 första året.
* Värdet blir ( 15 000 * 0,2 + 600 ) * 1,49 (stadsränta plus en procent) = 3 823,50, dvs 318 kr i månaden.

Mina 6 större frågor som jag känner att jag vill ha svar på innan jag köper en blir då: 
- Hur bokför jag själva inköpet?
- Om jag lägger in "Förmåner, tabellskatt   -  318 kr" på mitt lönebesked i Visma eEkonomi, då får jag ungefär en hundring lägre i lön som betalas ut som sig bör. Är det denna benämning som är mest rätt? Och behöver jag då bara ta "Skapa arbetsgivardeklaration" för att allt ska blir rätt mot skatteverket sen?
- 15 000 som de räknar med, är det med eller utan moms? Finns det något maxbelopp?
- Efter första året, räknar man av 20% på värdet, så nästa år blir förmånen (12000*0,2+600)*1,49? 
- Vad händer efter 6 år? Räknas cykeln som förbrukad även om den går att använda så att den inte är en förmån längre?
- På skatteverkets hemsida har de räknat med 600 i servicekostnader. Det är ju omöjligt att veta efteråt, säg att jag efter att ha haft cykeln i 9 månader får reparera den för 2000 kr, kommer jag retroaktivt får skatta på dessa också, eller adderas denna summa till på följande utbetalningar?

Många frågor, men jag är fortfarande lite rädd för allt som har med bokföring att göra så jag tackar på förhand för svar.
Mvh,
Christian
Foto på CharlieHumbug

CharlieHumbug

• 184 poäng 100 badge 2x thumb

Publicerades för 2 månader sedan

• 0
  • 1
Rent generellt så är största förmånen med bilförmån att det finns en schablon. Detsamma gäller bostad. Övriga förmåner bygger på verkligt marknadsvärde och det blir då lite märkligt.
-Inköpet bokförs i alla fall som inventarieinköp.
-Verkar korrekt.
- Marknadsvärdet skall vara inklusive moms. Dyrare cykel = högre marknadsvärde.
-Även om cykeln är avskriven så torde du ha samma förmån. Så är det med t.ex. förmånsbilar, oavsett bokfört värde så har du en förmån och den är då inte alls kopplad till verkligt marknadsvärde.
-Läste själv på samma text. Torde vara så att om servicekostnaderna blir högre så får man justera så att det blir korrekt på årstotalen. Hade en kund som köpte en motorcykel för några år sedan och då fick vi göra så. Först en preliminär förmån som byggde på ett antagande och sedan en justering på kalenderåret. 
Frågade en gång på ett möte med Skatteverket om man slapp cykelförmån om man uppvisade en komplett kör(cykel)-journal med då tittade dom bara tomt på mig. Nada svar.... 
Lycka till!
Foto på CharlieHumbug

CharlieHumbug

• 184 poäng 100 badge 2x thumb
Tack för ett snabbt och väldigt tydligt svar!
Så om jag tolkar dig rätt på fråga fyra så blir det att räkna på 12 000 istället för 15 000 när jag haft cykeln i ett år eftersom den har sjunkit i marknadsvärde, men efter 6 år så är den ändå inte värd noll så det ska fortsättas att dras av (man kommer ju aldrig riktigt ner till ingenting när man drar av procentuellt)?
Tack så mycket!
Mvh,
Christian
Nja, tyvärr så tror jag inte att förmånsvärdet sjunker i takt med avskrivningen så där missförstod du nog mig. Som förmånsreglerna funkar så blir det lätt lite koko. Låt säga att du t.ex. köper en 2001 års VW Caddy för 6 500 kr. Nybilspriset som förmånen då beräknas på då detta är en s.k 6-årsbil blir 182 000 kr och förmånen blir 2 616 kr/månaden. Väldigt märkligt egentligen då man pratar om förmånens marknadsvärde och ändå så blir det så här. Och det blir nog inte bättre av att det inte finns någon schablon. Det är även av dessa anledningar man skall se upp med vissa inköp som kan vara förmånsskattegrundande. Typ alla typer av fordon, bostad, stugor, det mesta som är roligt.... Lycka till!
Foto på Helena

Helena

• 90 poäng 75 badge 2x thumb
Varför bokföra som anläggning inköpspriset ligger under ett halvt basbelopp?
Skrev inventarie, vilket då innebär endera anläggningstillgång eller förbrukningsinventarie beroende på pris och/eller ekonomisk livslängd. 
Och även en förbrukningsinventarie är en anläggningstillgång och tillhör företaget. Direktavdraget är endast skattemässigt och dom flesta anläggningsregister hanterar även förbrukningsinventarier vilket man då egentligen bör göra för att ha koll på företagets tillgångar.