Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Bokföra en betald leverantörsfaktura

Hej!

Jag har bokfört en leverantörsfaktura och ska nu bokföra att den är betald.

Här är vad jag inte förstår:

När jag har bokfört en leverantörsfaktura så har jag möjligthet att klicka på "Åtgärder" och sedan välja "Betalning". Sedan får jag välja datum och belopp för att kunna bokföra.

Är detta rätt sätt att bokföra en betald faktura på? För att jag såg ett annat inlägg på forumet då någon skrev:

När leverantörsfakturan sedan betalas bokförs det 
2440 debet
1930 kredit

Betyder detta att jag måste gå in i Bokföring - Verifikationer - Ny Verifikation och sedan bokföra som ovanstående?

Tacksam för svar!

16 SVAR 16
AnnicaL
CHAMPION

Hej
Antingen gör du som du själv beskriver , då bokförs automatiskt på de konton du nämner - du behöver inte göra en manuell verifikation.
Eller också går du till Bankhändelser där du antingen har fått in transaktionen automatiskt om du har bankkoppling, eller så klistrar du in kontoutdraget från banken. Sen matchar du bankhändelsen som betalning av leverantörsfaktura. Automatisk kontering 2440/1930 även i detta fall.

Lycka till!
Fd medlem
Inte tillämpbar

Grymt, då har jag lite mer koll. Dock när jag går in i bankhändelser så får jag 2440 och 1920 - plusgiro, är detta fel?
AnnicaL
CHAMPION

Är det plusgiro du använder är det korrekt. Annars bör du kunna ändra i företagsinställningarna så att 1930 väljs.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Det är det här som är lite förvirrande. I mina företagsinställningar har jag angett bankgiro och jag har betalat alla mina fakturor via bankgiro, så varför tror du den visar plusgiro på 1920?

AnnicaL
CHAMPION

Under Inställningar/kassa och bankkonton ska Företagskonto vara 1930 för att det ska bli rätt i matchningen, förutsatt att du ju väljer just Företagskontot under Bankhändelser.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hur ändrar jag så den heter 1930?

AnnicaL
CHAMPION

Jag tror du måste lägga upp ett nytt som du kopplar till 1930 och väljer typ Företagskonto. Om du inte har nåt pgkonto föreslår jag att du inaktiverar det företagskontot som är kopplad till 1920.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Okej skulle du kunna förklara hur det går till? Och hur blir det med mina betalda bokföringar dvs dom på bankhändelser? Det står ju 1920 på dom. Kommer dom ändras automatiskt när jag lägger upp ett nytt konto? En förklaring skulle uppskattas enormt!

AnnicaL
CHAMPION

Alla verifikationer som bokförts på 1920 men skulle varit 1930 ska du ändra till 1930. Om perioden inte är stängd kan du ändra på raden. Annars får du göra korrigeringsverifikationer.
Under Inställningar/kassa och bankkonton väljer du
Kontot med 1920, redigera och bocka ur rutan Aktiv och Spara. Sedan klickar du på Nytt konto och lägger upp ett nytt Företagskonto med bokföringskonto 1930.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Jag följde dina instruktioner och får detta meddelande:


AnnicaL
CHAMPION

Kolla gm att bocka i rutan visa alla så att även inaktiva konton visas. Det kanske finns ett med 1930 som blivit inaktiverat. Bocka i så fall k Aktiv-rutan.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Är jätte förvirrad..
AnnicaL
CHAMPION

Om du backar ur till listan , kan du hitta rutan för att visa alla?
Fd medlem
Inte tillämpbar


AnnicaL
CHAMPION

Ok det ser konstigt ut. Du får nog ta det med supporten som kan koppla upp sig mot ditt företag och lösa problemet. Ledsen att jag inte lyckades!
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Andreas!

För att ändra företagskonto gör du som du gjort ovan, du lägger upp ett nytt bankkonto. Du kan dock inte lägga upp två likadana konton, alltså ha med samma information om bank och bankkontonummer på två konton.
Det är därför du får meddelandet du skickade bild på.
Du behöver även inaktivera eventuell bankkoppling om du har det aktiverat. Enklast är om du kontaktar vår support så de kan följa dig genom stegen 🙂

Ha det gott!

/Sofia