Bokföra en påminnelsefaktura?

• 0
  • 1
  • Fråga
  • Uppdaterades för 1 år sedan
  • Besvarad
Jag skickade en påminnelsefaktura med Billogram.se förra veckan. 

Netto: 9000kr
Moms: 2 250 kr
Brutto: 11 250 kr
Påminnelseavgift: 50 kr
Dröjsmålsränta: 13,09 kr

Att betala: 11 313,09

Nu kunden betalt in exakt det beloppet på mitt ftg-konto. 

Uträkningen genererades automatiskt av Billogram men det verkar inte som att de la på moms för Påminnelseavgiften eller Dröjsmålsräntan vilket gör att det blir fel slutbelopp när jag försöker lägga in det i mitt bokföringsprogram. 

Hur bokför jag det så att det blir rätt? 

Mvh
Camilo
Foto på Camilo

Camilo

• 2,338 poäng 2k badge 2x thumb

Publicerades för 2 år sedan

• 0
  • 1
Foto på mikael pettersson

mikael pettersson

• 71,980 poäng 50k badge 2x thumb
Räntan är momsfri i normala fall - kan du inte välja ett konto för momsfria intäkter och lägga påminnelseavgiften?

Mikael Pettersson
Foto på Anna73

Anna73

• 136 poäng 100 badge 2x thumb
Jag tror att även påminnelseavgift är momsfri. Lägg den på ett 39XX konto (momskod 0 och ska vara kopplad till ruta 42 på momsrapporten).
Foto på Camilo

Camilo

Men hur lägger jag upp själva kundfakturan? Fick nämligen rekommendation av kundtjänst att först ångra den ursprungliga fakturan. 

Sedan skapa en ny kundfaktura baserat på Påminnelsefakturan (orginalbeloppet + avgift + dröjsmålsränta).

Men när jag försöker skapa en sådan kundfaktura i eEkonomi blir det helt fel slutbelopp då programmet automatiskt rundar av det till 11 313 kr (istället för 11 313,09 kr) vilket är det beloppet jag fått inbetalt).
(Redigerad)

mikael pettersson

Om du redan från början lagt upp ursprungsfakturan så ska du nu bara lägga upp det som är tillägg i förhållande till ursprungsfakturan - avgiften och räntan - inte hela fakturan igen.

Mikael
Foto på Camilo

Camilo

Aha, förstår. Även om jag fått in alltihopa (orginalbelopp + avgift + dröjsmålsränta) som en klumpsumma?

mikael pettersson

Ja
Och öresavrundning för du göra mot konto 3740 i förekommande fall

Mikael
Foto på Camilo

Camilo

Hej Mikael, 

Okey, tack för svar. 

Men hur bokför jag en öresavrundning? 

Säg att jag skapar en faktura endast för påminnelseavgiften och dröjsmålsräntan. 

50 kr
13,09 kr (som avrundas till 13 kr)

Totalbelopp 63 kr

Nu fattas det 9 öre. Hur bokför jag härifrån?

Foto på Sanna Theodorsson

Sanna Theodorsson, Fd Moderator

• 5,690 poäng 5k badge 2x thumb
Hej! 
I eEkonomi finns ingen funktion för dröjsmålsränta. Du kan däremot skicka en påminnelse och lägga på påminnelseavgift. I dessa fall får man göra såhär:

1. Gå in i listan över kundfakturor, markera fakturan du vill skicka påminnelse på. Välj Åtgärder - Påminnelse. Du får upp fakturan där du kan lägga till Påminnelseavgift. 
Påminnelseavgiften bokas inte upp i bokföringen på något sätt.
2. När kund betalar fakturabelopp + påminnelseavgift så matchar du fakturan under Kassa- och bankhändelser. Du väljer först upp fakturan och får sedan "Belopp kvar att stämma av", dvs. påminnelseavgiften. Du väljer Ny bokföringshändelse och väljer Övrig insättning och egen kontering. Där bokar påminnelseavgiften. 

Har du en öresavrundning över så finns valet att välja när du matchar en fakturan under kassa- och bankhändelser, att resterande belopp ska bokföras som öresavrundning. Alternativt kan du skapa en ny bokföringshändelse (se ovan) och bokföra mot bokföringskonto 3740. 

Räntan kan du fakturera först när du har fått betalt och har räknat ut hur mycket ränta du ska fakturera kunden men denna funktionen finns alltså inte i eEkonomi.
Anledningen till att du inte kan skapa en kundfaktura med en artikel för räntefakturering är att du inte kan styra den mot rätt bokföringskonto och det finns inte heller någon funktion för att räntan ska räknas ut. 
Angående räntefakturering så kan ni följa denna tråden: https://forum.vismaspcs.se/visma_spcs/topics/4e4d6ip3178fb

Ha det gott! 
/Sanna
Foto på Camilo

Camilo

• 2,278 poäng 2k badge 2x thumb
Hej Sanna, 

Tack för ditt svar. 

Dock har jag en fråga till punkt 2. 

Precis som du anger väljer jag Ny bokföringshändelse och väljer Övrig insättning och egen kontering. 

I rutan Insatt belopp skriver jag 50 kr. 

Nu står det i kontolistan:

1930 debet 50

Mot vilket konto ska jag bokföra i kredit?

Mvh
Camilo
Foto på Moa Lundberg

Moa Lundberg, Moderator

• 9,950 poäng 5k badge 2x thumb
Hej!

Du kan bokföra mot 3596 Påminnelseavgift.

Ha det fint!

Moa
Foto på Camilo

Camilo

Hej Moa,

Tack för ditt svar.

Varför står det -50,00 Belopp kvar att stämma av?
(Redigerad)
Foto på Moa Lundberg

Moa Lundberg, Moderator

Hej

I första steget, när du matchar mot fakturan så måste du ändra rutan Betalt belopp. Där ska totalbeloppet på fakturan stå. 

Säg att fakturan är på 100kr och påminnelseavgiften på 50kr. Du har fått 150kr inbetalt. Du lägger till inbetalningen under Kassa och bankhändelser på 150kr. Klicka på Matcha. Plocka upp fakturan och ändra rutan Betalt belopp, till 100kr. Då kommer du ha 50kr "över" som du kan boka enligt din bild ovan.

Moa
Foto på Camilo

Camilo

Hej Moa,

Underbart tack så mycket!

Då kommer sista frågan. Nu har jag kvar dröjsmålsräntan: 13,09 kr (som jag fått inbetalt). 

Hur bokför jag och stämmer av den? (berätta gärna steg för steg)

Bästa hälsningar,
Camilo
Foto på Moa Lundberg

Moa Lundberg, Moderator

Hej!

Den kan du baka in i samma inbetalning under Kassa och bankhändelser. Om du inte gjort det och betalningen nu är bokförd så kan du göra som så att du lägger till en ny inbetalning under Kassa och bankhändelser på 13,09kr

Matcha mot Övrig insättning/Egen kontering. Du kan kontera mot konto 8313. Det kan vara så att kontot är inaktivt om du inte använt det tidigare. Börja med att aktivera kontot under Inställningar - Kontoplan. Sök 8313 och bocka i Visa även inaktiva poster. Klicka på kontot och välj Redigera. Bocka i Aktiv. Sedan kan du använda kontot via Kassa och bankhändelser.

Ha det fint!

Moa
Foto på Camilo

Camilo

Tusen tack!

Bästa hälsningar,
Camilo