Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Bokföra kvitto på Uber resa

Hej

Jag ska bokföra ett enkelt kvitto från Uber. Vilka Konto-nummer ska jag använda för det?

8 SVAR 8
Fd medlem
Inte tillämpbar

Debet 5800 om du rest med dem
Debet 2641 om du är momsregistrerad
Kredit 1930
Mikael
Fd medlem
Inte tillämpbar

Supertack! 

En fråga på ämnet, är inte Uber registrerat i  (Amsterdam), så att man bör redovisa moms enligt omvänd skatteskyldighet? Vilka konton används isf? Ingen moms framgår på kvittot. 

Hej!

 

Tack för din fråga. Det beror lite på underlaget man har, och om de har registrerat sig för moms i Sverige eller inte. Om ingen moms finns på kvittot samt att det finns någon form av hänvisning till att det handlar om reverse charge på kvittot, så stämmer det att man skall redovisa omvänd skattskyldighet på det köpet. Om det inte framgår och inte finns någon svensk moms specificerat så bör det bokföras som momsfritt. Om det framgår att det är reverse charge så kan du använda konto 4535 Inköp av tjänster från annat EU-land, 25 % så får du rätt momskod i e-ekonomi. I annat fall så går det bra att använda kontogrupp 58XX för kostnader relaterat till resor och vara noga med att det inte väljs någon momskod utan det skall då vara momsfritt. 

 

Hoppas detta hjälper dig, ha en fin dag!

/ Josefine

Är osäker på detta.

 

Är kvittot från en resa i Sverige, EU eller utanför EU.

 

Sitter själv med en resa från EU-land och är osäker samt vill gärna ha förslag.

Hej!

 

Menar du att du har köpt en resa av Uber i ett land inom EU? Om du köpt resan i ett EU land utan att ha angett ditt VATnummer så har antagligen det landets VAT lagts på vilket betyder att resan bör bokföras som ett inköp av tjänst utan moms, då man inte har avdragsrätt på något annat lands moms. 

 

I annat fall så gäller mitt svar ovan, dvs att det spelar roll på vad som står på fakturan du fått hur detta bör bokföras. 

Ha det fint!

 

/ Josefine 

Hej Josefine,

 

Har köpt resan i Portugal som privatperson och vill bokföra den som utlägg i mitt AB.

 

Fakturan säger 6,28 euro.

Varav 5,93 före skatt och 0,36 som skatt.

 

 

Hej igen!

 

Okej då låter det som att du köpte det direkt på plats och i och med att du köpte det som privatperson så lades även VAT enligt Portugals regler på. Då bokför du detta som en resekostnad, tex inom 5800 resekostnader kontogruppen utan moms, då hela beloppet blir en kostnad. Som jag nämnde tidigare så har man ingen avdragsrätt för någon annan lands moms, därav att allting blir en kostnad. Då kan man exempelvis bokföra det så här:

 

28XX ( ditt skuldkonto för utlägg ) med beloppet i kredit

58XX ( valfritt konto inom den kontogruppen ) med beloppet i debet

 

Valutakursen som du omvandlar euron med bör beräknas per det datum som du köpte resan.

 

Hoppas detta hjälper dig, ha det fint!

/ Josefine