Bokföra facebookannons, fortfarande avvikelse - eEkonomi

• 0
  • 1
  • Fråga
  • Uppdaterades för 2 år sedan
  • Besvarad
  • (Redigerad)
Arkiverad och stängd

Denna konversation är inte längre öppet för kommentarer eller svar och communityns medlemmar kan inte se det längre.

Jag har läst tidigare trådar och gjort precis som det rekommenderas. Ändå har jag fortfarande en avvikelse på momsdeklarationen när det kommer till denna facebookannons.

vad är fel? Hur rättar jag?

Med vänlig hälsning Tina
Foto på TiscEk

TiscEk

• 670 poäng 500 badge 2x thumb

Publicerades för 3 år sedan

• 0
  • 1
Foto på KjellP

KjellP, Champion

• 13,262 poäng 10k badge 2x thumb
Jag tror det handlar om att det är fel momssats.
Annonser har ju en moms på 25%
Foto på Towe

Towe

• 1,990 poäng 1k badge 2x thumb

Hej! Hoppas ok med ännu en fråga? Ska också bokföra en annons på Facebook,, det står bara Sek 50,74:-,på fakturan, ska jag lägga på moms på 25%, 10,15:-?

Stort tack på förhand:-)

(Redigerad)
Foto på TiscEk

TiscEk

• 670 poäng 500 badge 2x thumb

Det här är momssatsen som rekommenderats i andra trådar, så den använde jag. Annonsen är köpt från Irland.

Foto på KjellP

KjellP, Champion

• 13,262 poäng 10k badge 2x thumb
Nu förstår jag.
Du har inte räknat ut den fiktiva momsen och konterat den.

Men jag står på mig angående momssatsen på 25%. I så fall behöver du lägga till i bokföringen:

K 2614   24,95
D 2645   24,95

(Vidhåller du 6% moms så ska du istället ange beloppet 5,99 på K 2634) och vips så kommer din momsrapport att stämma.
(Redigerad)
Foto på Susan Åklundh

Susan Åklundh, Fd Moderator

• 15,664 poäng 10k badge 2x thumb
Hej Towe,

När du gör inköp med omvänd skattskyldighet måste du själv beräkna ingående och utgående moms.
Du använder då kontona 2614 Kredit och 2645 Debet - läs mer i tråden Hur bokför man annonser från Facebook

Ha en fin dag
/Susan
Foto på Towe

Towe

Hej igen!

Står inget om omvänd moms, bara en faktura med totalen SEK 50,74, omv moms faktura med automatik då? Vill bara boka den ihop med fler inköp gjort på affärskort.

Vill bara boka 1930 Kre 50,74 mot (det är momsen här jag undrar över o är den på 25%??) eller resten netto mot eftersom det finns inget konto för inköp av tjänst inom EU, så det bästa är att man skapar ett konto, exempelvis 5911 (då 5910 är Annonsering) på resten?

Stort tack på förhand o ha en fin dag!

Foto på Susan Åklundh

Susan Åklundh, Fd Moderator

• 15,664 poäng 10k badge 2x thumb
Hej Towe,

När du köper annonser hos t ex Facebook betraktas det som ett köp av tjänst inom EU, eftersom företag är registrerat på Irland. Reglerna säger att tjänsten anses omsatt och ska beskattas i det land där köparen är etablerad. Det betyder att det är svensk och inte irländsk moms som gäller på annonseringen.
Facebook ska alltså inte ta ut någon moms på sin faktura. För att det ska fungera behöver du uppge ditt momsregistreringsnummer till Facebook när du beställer dina annonser. Om du missar det kommer du att bli fakturerad med irländsk moms på 23% och den är inte avdragsgill.

Vid köp av tjänst inom EU gäller så kallad Omvänd skattskyldighet. Det innebär att det är köparen som är skyldig att betala moms till staten. 
Du ska alltså själv räkna ut svensk moms (25%) på fakturabeloppet och redovisa det som utgående moms i din momsdeklaration - men du får samtidigt dra av samma belopp som ingående moms.

Exempel:
1930 Kredit 1000 kr
2614 Kredit 250 kr
2645 Debet 250 kr
5911 Debet 1000 kr

Ha en fin dag
/Susan
Foto på Towe

Towe

Tusen Tack för bra info!:-)
Foto på Towe

Towe

Hej igen o igen!

Bokar nu inköp enligt

1930 50,74 (tot Sek)

2614 12,69 uträknad moms 25%

2645 12,69

5911

50,74

difar 50,74, vad gör jag för fel? Ska det vara nettot blir det också fel.

Tacksam för snabbt svar!:-)

Foto på Anna Svensson

Anna Svensson, Community Manager

• 92,890 poäng 50k badge 2x thumb
Hej!

Kontrollera under Bokföring - Verifikationer att konto 5911 har momskod 21 (25%). Har det inte då så väljer du Åtgärder - Korrigera momskod.
Du kan göra en standardinställning på kontot under Bokföring - Kontoplan om det är så att konto 5911 alltid ska användas för annonsinköp från annat EU-land.

/Anna

Den här konversationen är inte längre öppen för kommentarer eller svar.