Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Anonym_2018
UTFORSKARE

Bokföra faktura där pengarna går till annan mottagare än säljaren

Är det okej att boka en faktura utställd till mitt AB men där själva betalningen inte går till säljarens företag utan istället till mig som privatperson.

Anledningen till detta är att första fakturan felaktigt ställdes ut till mig som privatperson och är betald av mig som privatperson.

Då beloppet är klart större än 4000kr är jag tveksam till att ta upp det som utlägg - vill inte bli nekad momsavdrag.

Säljande firma föreslår därför att skapa en ny korrekt faktura utställd till mitt AB och sedan boka av den som betald. De har ju fått pengarna (från mig som privatperson). 

En annan lösning är att returnera varan till andra sidan jorden och lägga en ny order. Säljaren lastar om och skickar sedan tillbaka samma vara igen. Allt för att få byråkratin att stämma. Miljön jublar.
5 SVAR 5
Fd medlem
Inte tillämpbar

Alternativet att säljaren skapar en  ny korrekt faktura utställd på ditt AB är det bästa

Hej - tack för snabbt svar. 

Det alternativet är ju dock samma i båda fallen.  En ny faktura måste ju fram 🙂
Erica_3
VISMA CERTIFIERAD BYRÅ

Låt säljaren skapa en ny faktura till ditt AB, markera den som betald mot 2393, gör sedan en transaktion på banken till dig som du bokar k1930 och d2393

Tack Erica!

Jo jag förstår ju hur jag skall göra rent bokföringsmässigt men frågan är om det är okej. Kanske jag tänker ett varv för mycket men det ser kanske bedrägligt ut. Vad är själva underlaget till pengarna skall gå ut till mig istället för till säljaren.
Erica_3
VISMA CERTIFIERAD BYRÅ

Har du en faktura utställt till ditt AB är det inga problem. Att du sen betalt från eget konto är inget konstigt. Så länge leverantören fått sina pengar är det inget bedrägligt med det. I bokföringen har du ju en fordran på AB då du betalade deras faktura, du kan ju "samla" på dig en fordran och sedan bara ta ut den.