Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Malin W1
MEDLEM

Bokföra faktura från Benify avseende anställdas inköp

Vårt bolag har samarbete med Benify vilket innebär att de anställda har tillgång till ett förmånspaket med rabatter mm. Som exempel kan nämnas att man kan köpa biobiljetter till rabatterat pris. Månadens inköp dras som nettolöneavdrag (konto 2790) och bolaget får en faktura från Benify på motsvarande kostnad.
Min fråga är hur jag ska bokföra denna faktura? Detta ska ju vara (är) kostnadsneutralt för bolaget och min gissning är att jag bör lägga in fakturan på personalkostnad på något vis (eftersom löneavdraget minskat personalkostnaden). Har ingen bra idé om konto att använda dock, och tar mer än gärna lite tips!

7 SVAR 7
Fd medlem
Inte tillämpbar

Du måste även boka kostnaden på fakturan mot 2790 så att det du drar på lönen som bokas på 2790 blir 0.

/Marie

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej!

Du är inne på helt rätt spår.

Nettoavdraget på lönen kan du, precis som du säger, bokföra på konto 2790.

Fakturan som du får från Benify, kan bokföras mot ett konto avseende personalkostnad. Glöm inte att dra av den ingående momsen också, om någon sådan förekommer. 

/Karl

Hej Karl,

Tack för svar. Men om  jag bokar Benify-fakturan på personalkostnad så kommer man ha ett restsaldo på konto 2790 som aldrig bokas bort?

/Malin
Fd medlem
Inte tillämpbar

Ja, det beror på lite om kostnaden från Benify är avdragsgill för företaget eller inte. När jag läser ditt inlägg igen ser jag att du skriver att fakturan från Benify egentligen enbart avser köp till de anställda, d v s inga kostnader för företaget? I så fall har du ju heller inte rätt att dra av någon kostnad för den, d v s då bokförs även fakturan mot konto 2790 (inte mot någon personalkostnad eller ingående moms).

Denna tråden behandlar också ämnet.

/Karl

Tack 🙂
Fd medlem
Inte tillämpbar

Jag har likadant Malin, och som jag tidigare nämde i tråden så skall detta vara kostnadsneutralt vilket innebär att du bokar hela fakturan från Benify på konto 2790, där även nettolöneavdraget dras vilket innebär att det blir 0 på konto 2790.  Även om det är moms etc så bokas hela summan (inkl.moms) på 2790 då det skall vara kostnadsneutralt för företaget./Marie

Ja, precis som du säger vill man ju landa på 0 på kontot när båda transaktionerna är gjorda. Tack så mycket för hjälpen.