Bokföra faktura på leasingbil - eEkonomi

  • 0
  • 3
  • Fråga
  • Uppdaterades för 5 månader sedan
  • Besvarad
  • (Redigerad)
Hej,

Jag har läst många liknande frågor här på forumet, men ändå inte riktigt blivit klok ändå på hur jag ska bokföra den första fakturan på leasingbilen (Lätt lastbil, klassad som personbil av skatteverket). Vi hade en lätt lastbil som inbyte, den fick vi 93750kr för, därav "inbetalningen".

Min faktura ser ut så här:

Första förhöjd leasingavgift:   75000
Inbetalning:                           -93750
Förskottskostnad:                       342 (vi hämtade bilen 2 dagar i förväg)
Leasingavgift (mars)                 2890
Uppläggningsavgift:                    595
Fakturaavgift:                                55
Moms:                                     19721

Totalt:                                        4853

Finns det någon som har erfarenhet av hur man bokför detta på rätt sätt i vårt lilla aktiebolag med kontantmetod?

Kan jag "klumpa ihop" alla kostnader som har med leasing att göra och lägga in som leasingkostnader? Eller blir det helt fel?


/Kristina
Foto på KristinaH

KristinaH

  • 454 poäng 250 badge 2x thumb

Publicerades för 2 år sedan

  • 0
  • 3
Foto på mikael pettersson

mikael pettersson

  • 81,006 poäng 50k badge 2x thumb
Hur bokförde du betalnnngen sv den första förhöjda hyran på 93 750 kr ?

Mikael
Foto på KristinaH

KristinaH

  • 454 poäng 250 badge 2x thumb
Jag har bara gjort en bokföring av "försäljningen/inbytet" av den förra bilen. Något annat är inte bokfört än.

Den bokförde jag såhär:

1240 Kredit 100000
1249 Debet 27799
1680 Debet 93750
3973 Kredit 21249
Foto på mikael pettersson

mikael pettersson

  • 81,006 poäng 50k badge 2x thumb
Ok du har bokat upp en fordran.

!)
Boka om fordran för den första förhöjda hyran på den nya bilen - mitt konteringsförslag bygger på att du är momsregistrerad

Debet 1710   84 375 (du får bara lyfta 50 % av ing moms på första förhöjd hyra)
Debet 2640     9 375
Kredit 1680   93 750

2)
Kredit 1930   4853:-
Debet 2641     485:-
Debet 5615   3251:-
Debet            1117:- Avgifter (eller 5615, välj själv)

50 % av ingående moms avdragen

Mikael
Foto på KristinaH

KristinaH

  • 454 poäng 250 badge 2x thumb
Fantastiskt, stort tack. Men jag måste fråga vad det är för skillnad mellan 2640 och 2641? Varför kan jag inte använda 2641 i båda steg?
Foto på mikael pettersson

mikael pettersson

  • 81,006 poäng 50k badge 2x thumb
Fel av mig, använd 2641

Mikael
Foto på KristinaH

KristinaH

  • 454 poäng 250 badge 2x thumb
Tack då vet jag! =)

Men nu när jag satte mig med detta idag igen så måste jag dubbelkolla så jag inte gör fel när jag tar tag i detta. Du föreslår alltså två konteringar, eller hur? Nr 1, och sedan nr 2. Jag bara dubbelkollar nu så att jag inte missuppfattar dig och strular till det för mig. 

/Kristina
Foto på mikael pettersson

mikael pettersson

  • 81,006 poäng 50k badge 2x thumb
Ja det är rätt

Mikael
Foto på KristinaH

KristinaH

  • 454 poäng 250 badge 2x thumb
Tack för hjälpen, du är en klippa! =)
Foto på Konditori824

Konditori824

  • 152 poäng 100 badge 2x thumb
Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Leasad bil kontering.

Kontering leasad skåpbil, snälla hjälp.
Vi har precis köpt en Caddy som vi ska använda i vår verksamhet dagligen.
Upplägget är på leasing och totala värdet på bilen är 105000SEK ink.moms.
Vid leverans av bilen har vi betalat 35000SEK plus moms som egen kontant insättning.
43750SEK med moms.
Momsen säger bilhandlaren att vi kan dra 50% av hela momsen.
Upplägget på leasingen är på 36månader och vi ska betala 718SEK/månad plus moms.
Med moms 898SEK/månad. Restvärdet är satt till 30000SEK.
Uppläggningsavgift 495SEK, fakturaavgift månad 59SEK.
Kontantinsatsen är ej belånad och betalad av företagets kassa.
Hur ska hela affären konteras, väldigt tacksam för svar :)
DS
Vi har även fått faktura på fordonsskatt för period juni-nov 2018 1542SEK samt försäkring för period juli-sista januari. (Första premieavgiften är 3351) kontering? 
Foto på Stefan Bexell

Stefan Bexell

  • 264 poäng 250 badge 2x thumb
Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Bokför Leasing av bil - eEkonomi.

Hejsan!

Jag har en leasing bil i företaget.

Första förhöjda fakturan är på 64.625kr och momsen 12.925kr

Detta bokförde jag som följande

Kredit 2440 - Leverantörsskulder    64.625kr
Debit 1720 - Förutbetalda leasingavgifter, kortfristig del     58.162,50kr
Debit 2641 - Ingående moms     6 462,50kr

Första fakturan med månadsleasingen blir jag inte klok på.

Fakturan
Extra leasing exkl moms     51.700kr
Interimleasingavgift     4179,6kr
Leasingavgift     4644kr
Uppläggningsavgift     595kr
Administrationsavgift     55kr
Tidigare inbetald extra leasingavgift inkl moms     -64.625kr
Moms 25,00% på kr 61.173,60     15.293,40


Jag har gjort såhär:

Debit 1720 - Förutbetalda leasingavgifter, kortfristig del     51.700kr
Debit 5615 - Leasing av personbilar     10.007,8kr
Debit 6570 - Bankkostnader     595kr
Debit 3540 - Faktureringsavgifter 55kr
Kredit 2440 - Leverantörsskulder     64.625kr
Debit 2641 - Ingående moms     2368,4kr

Det blir en diff på 101kr.

Tycker det är supersnurrigt. Fattar inte hur jag ska göra.
Foto på Stefan Bexell

Stefan Bexell

  • 264 poäng 250 badge 2x thumb
Jag fick ett svar av en person men sedan klumpades dessa ihop.

Mitt svar till han är att. Fakturan var på 11.842kr

Momsen är på 15.294,4kr

Där det blir snurrigt är om man ska ta med den tidigare inbetalda leasingavgiften samt extra leasingavgiften?
Foto på Stefan Bexell

Stefan Bexell

  • 264 poäng 250 badge 2x thumb
Det är momsen som jag tycker snurrar till det. Jag har fått hjälp med rätt moms i min egen tråd men vill gärna förstå hur han räknade för hur jag än gör blir momsen fel.
Foto på mikael pettersson

mikael pettersson

  • 81,006 poäng 50k badge 2x thumb
Personbilleasing

Kontera för den förskottsbetalda hyran

Kredit 1930  64 625 (tidigare betalt första förhöjda leasingavgiften)
Debet  2641   6 463 ( halv moms på leasingavg)
Debet  1720  58 162 ( förutbetald leasingavgift som kostnadsförs fördelat på leasingavtalets löptid, t ex 36 månader á  1 616 kr per månad i 35 månader och  1 602 kr den 36:e månaden)

För fakturan på 11 842 kr

Kredit  1930 (eller 2440)  11 842
Debet  2641    1 184
Debet 5615    10 658

Du får bara lyfta 50 % av den ingående momsen
( 6 643 + 1 184 =7 647 kr, jämför med momsbeloppet totalt på fakturan )
 eftersom kostnaderna hänger ihop med leasingavtalet.

Mikael
Foto på Stefan Bexell

Stefan Bexell

  • 264 poäng 250 badge 2x thumb
Totala momsen på fakturan är 15293,4kr

Om jag gör som ovan diffar det 650kr

Kolla min egen tråd om detta som blev ihopslagnen med denna. En man gav mig ett svar

Kredit 2440 11842kr
Debet 2641 1265,45kr
Debet 5615 4702,05kr
Debet 5615 5224,5kr
Debet 6570 595kr
Debet 3540 55kr

Efter att kollat lite verkar det som det är uppbyggdt att halva momsen på båda 5615 kontorna men hela momsen på 6570 & 3540.

Om jag inte räknat fel.

Då blir differensen okr iaf

Även om jag får ett svar vill jag veta hur man tänkte och kom fram till det så jag vet det till nästa gång
(Redigerad)
Foto på mikael pettersson

mikael pettersson

  • 81,006 poäng 50k badge 2x thumb
Byt ut konto 3540 (ett intäktskonto ) mot ett konstnadskonto i klass 65XX. ja resten är en tolkningsfråga kring avdragsrätten på momsen för kostnaderna och min erfarenhet från skatteverkets granskningar är att 50 % avdragsgill  moms på dessa eftersom grunden till allt är ett leasingavtal - det bygger mitt svar på

Mikael
Foto på Stefan Bexell

Stefan Bexell

  • 264 poäng 250 badge 2x thumb
ok, det är enklare att ta med hälften av momsen på alla utposter om det är ok.

det diffare 650kr

ska jag dra av det på 5615 debet 10 658kr om jag vill registrera bankkostnader och faktureringsavgifter separat?

när du skrev 10 658 var dessa inräknade där misstänker jag?
Foto på mikael pettersson

mikael pettersson

  • 81,006 poäng 50k badge 2x thumb
Ja 
Fakturabeloppet minus den avdragsgilla momsen ger beloppet 10  658.

Vill du fördela kostnaden på fler konton får du tänka på att lägga på 12 5 % (halva momsen ) på de belopp som anges på fakturan exklusive moms.

T ex Uppläggningsavgiften 595 kr blir då 669 kr att omföra med den halva momsen tillagd.

Mikael
Foto på Jan @mitomada.se

Jan @mitomada.se

  • 4,524 poäng 4k badge 2x thumb
jag som skrev i andra tråden - justerat med halv moms avdragsgill på allt

Jag skulle boka så här
konto                         debet                   kredit
2240 levskuld                                       11 842,00 kr
2641 ing moms           1 184,20 kr
5615 leasing               4 702,05 kr
5615 leasing               5 224,50 kr
6570 bankkostnader        61,88 kr   (eller på 5615 leasing)
6570 bankkostnader      669,38 kr   (eller på 5615 leasing)


ovan är samma som Mikael skrev i sitt första svar (förutom att det är fler rader 5615/6570 istället för en summa på 5615 och ingen öresavrundning - valfritt hur man bokar det)
Jag skulle nog ta allt på konto 5615 så är det lättare att se vad leasingkostnaden är för företaget, 1 eller flera rader är en smaksak

bifogar bild nedan på hur jag tänkt  jag skulle spara den med fakturakopian så jag kommer ihåg när jag går tillbaka och kollar av någon anledning.

obs första fakturan 
Kredit 2440 - Leverantörsskulder    64.625kr
Debit 1720 - Förutbetalda leasingavgifter, kortfristig del     58.162,50kr
Debit 2641 - Ingående moms     6 462,50kr
Första fakturan ska fördelas på 36 mån enligt vad Mikale skriver tidigare i tråden

nedan bild på hur siffrorna hänger ihop för mitt förslag till kontering


(Redigerad)