Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Bokföra förskottsfaktura från (utländsk) leverantör

Vi får ibland förskottsfakturor från utländska leverantörer. Till dessa ska konto 1481 användas. Vid "vanliga" leverantörsfakturor konteras även EU-momsen jämte inköpskonto.
Men hur gör jag med momsen vid förskottsfakturorna? Ska de bokas på konto (i mitt fall) 2615/2615 som vanligt? Ska det vara en annan momskod på 1481?
Det blir tokigt i min momskontroll - därav min fråga...
5 SVAR 5
Fd medlem
Inte tillämpbar

När du får din förskottsfaktura har ingen kostnad uppstått , då debiterar du konto 1481.

När du får fakturan som bekräftar inleveransen av varan så krediterar du konto 1481 och debiterar kontot du använder för inköp från annat eu-land i klass 4XXX och registrerar då även  momsen

Mikael Pettersson
Fd medlem
Inte tillämpbar

Så momsen lägger jag till först när jag får leveransen. Misstänkte väl det någonstans när det inte blev korrekt - men ville få det bekräftat! Tack för hjälpen!
Fd medlem
Inte tillämpbar

Ja just så
Som sagt när förskottsfakturan kommer uppstår ingen kostnad utan du bara flyttar en tillgång - pengar på banken - till en annan tillgång - en fordran i form av en förskottsbetalning.

Mikael Pettersson
Vts___
MEDLEM

Hej,

Hur gör jag bäst en bokföring på detta:

En leverantör önskar få göra en faktura i förskott på tjänster/ transporter som kommer ske inom någon månad. Leverantören är från Polen och därmed ska EU moms registreras.

1. Lev fakturan inkommer o ska betalas 

Bokförs väl då som kredit 2440/ (alt 1930 direkt) mot debet 1480 ( förskott till leverantör) 

När jag inte förskottsbetalat så har jag använt konto 4059 ( Inköp av tjänst EU) som är kopplad till ruta 21

Samt bokför då momsen 2614 mot 2645.

(Använt 4059 då denna tjänst sen kommer vidarefaktureras till annan kund inom EU)

 

Om jag nu istället då konterar den på 1480 och tar upp momsen direkt mot 2614 o 2645.

Slår inte detta bakut i momsredovisningen sen?

När tjänsten då sen även ska omföras så ska jag ju flytta från 1480 till 4059 ( och då inte redovisa momsen) ?? 

Låter som detta kan bli ett deklarationsproblem ??? 

Eller hur gör jag ?

Tacksam för goda råd och hjälp

 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Försöker förklara förutsättningarna och ställer frågorna sist:

 

Ett företag i Sverige (A) tecknar avtal med kund i Sverige (B) om reparation/uppdatering av maskin. Maskinen skickas till leverantör i Tyskland (C) 2019 och kunden i Sverige (B) betalar förskott löpande till företaget i Sverige (A) 2019. När reparationen är klar 2020 skickas den åter till svenska kunden (B) och den tyska leverantören (C) skickar faktura till svenska företaget (A).

Vid årsskiftet har alltså företaget i Sverige (A) mottagit förskott för hela affären men leverans och leveransfaktura från Tyskland (C) inkommer först 2020.

 

-När ska utgående moms på förskottsfakturorna redovisas?

-När ska vinsten från affären beskattas?

 

Själva bokföringsfrågorna är inget konstigt utan det är tidpunkten som är frågan. Är det leveransdatum som styr?