Bokföra händelser på filansar sidor som Upwork.com korrekt?

  • 0
  • 1
  • Fråga
  • Uppdaterades för 5 månader sedan
  • Besvarad
Arkiverad och stängd

Denna konversation är inte längre öppet för kommentarer eller svar och communityns medlemmar kan inte se det längre.

Hej!

Jag använder kontantmetoden.

Jag jobbar mycket via frilansar sidor som Upwork.com.

Med Upwork som exempel;

Varje jobb jag gör för en kund faktureras och hanteras av Upworks system på deras hemsida.
Det skapas en faktura relaterad till arbetet, på fakturan kan man se vart kunden är bosatt och om de har ett VAT-ID eller inte.

Varje intäkt stannar på Upworks hemsida till 1 gång i veckan eller 1 gång i månaden när det är dags för dem att betala ut mina ackumulerade pengar i en klumpsumma.

Jag hittade denna kanon summeringen - https://www.momsens.se/upwork-bokforing där jag kan läsa av att de pengar som ligger hos Upwork behöver jag inte bokföra fören de finner sig på mitt företagskonto.
Problemet i den länken är att frågeställaren frågar även om "avgiften" som Upwork tar som förmedlingsavgift. Personen som svarar gör det på ett sånt sätt som om avgiften dras av företagskontot och inte direkt på Upworks hemsida. Vilket det faktiskt gör. Vilket borde resultera i att jag inte behöver bokföra förmedlingsavgiften då den aldrig dras från mitt företagskonto?

Problem nummer två. Momsen.
Nästan alla jobb jag gör är för företag utanför Sverige vilket resulterar att det är momsfritt med de tjänster jag förmedlar. MEN det kan hända att jag får jobb inom Sverige. Vilket gör att en del pengar som ligger hos Upwork ska betalas moms på och vissa inte.
Hur bör jag göra där om jag bara, enligt kontantmetoden, ska bokföra så fort jag får en utbetalning från Upworks hemsida?


Utöver frågorna;
Hittills har jag försökt att bokföra allt som frågeställaren i länken tänkte göra, med fakturametoden och hantera allt som händer på Upwork som ett valutakonto. Detta är dock väldigt bökigt att få 100% rätt, speciellt eftersom pengarna ligger i USD på Upwork, skickas iväg i EUR när det är utbetalningsdags och landar som SEK på mitt företagskonto. Väldigt svårt att få det rätt på kronan när valutakurser kan variera så pass via de olika systemen. Vilket är tråkigt då jag vill få min bokföring så korrekt som möjligt.

Behöver ni mer information för att hjälpa mig i detta fallet så säg gärna till. Detta är en tankenöt som får mig att klia mig skallig och jag behöver fler kloka hjärnor som kan hjälpa mig hitta ljuset i denna frågan.

Tack på förhand!
Foto på goanthem

goanthem

  • 90 poäng 75 badge 2x thumb

Publicerades för 6 månader sedan

  • 0
  • 1
Foto på Anna Svensson

Anna Svensson, Content Producer - Löneområdet

  • 94,360 poäng 50k badge 2x thumb
Hej!

Nu är jag inte helt säker på hur det fungerar, men jag tänker att du borde kunna hantera det ungefär som Paypal eller Stripe eller liknande.

Kolla gärna på den här tråden och återkom om du inte får ihop det: https://forum.vismaspcs.se/visma_spcs/topics/bokfora-kortavgift-stripe
Jag är inte helt säker på vem som är momsskyldig i de här sammanhangen. Om det är du så känns det som att du ska bokföra försäljningen när den sker (bokförs alltid i SEK) och sen att du eventuellt gör en valutkursförändring när du får pengarna för försäljningen.
Dubbelkolla gärna med Skatteverket hur och när du ska redovisa uppgifterna.
/Anna
(Redigerad)

Den här konversationen är inte längre öppen för kommentarer eller svar.