Bokföra hyra av utbildningsmaterial? -eEkonomi

  • 0
  • 1
  • Fråga
  • Uppdaterades för 2 år sedan
  • Besvarad
  • (Redigerad)
Hej!
Vilket konto ska jag använda för utbildningsmaterial, HLR-utrustning som jag hyrt in för att använda vid utbildningstillfällen mot mina kunder? Hyresavgiften är momsfri.
Tack på förhand!
/Peter
Foto på Peter

Peter

  • 100 poäng 100 badge 2x thumb

Publicerades för 2 år sedan

  • 0
  • 1
Foto på MarieN

MarieN

  • 6,454 poäng 5k badge 2x thumb
Jag skulle lägga det på 7610 Utbildning/konferens
Eller 7600 Övriga personalkostnader
/Marie
Är lite tveksam till konto 7610, eftersom du använder det i utbildningssyfte för kunder. Skulle istället se det som någon typ av 4425 inköp av tjänster. Är lite tveksam till om att hyran är momsfri även om det rör sig om utbildningstjänster. Men om uthyraren inte debiterar moms så får man väl anta att de har rätt i gällande momsen. 
Tomas Tobiasson
Angamto Ekonomikonsult
Tel 0770 33 99 25
Foto på MarieN

MarieN

  • 6,454 poäng 5k badge 2x thumb
Hel rätt Tomas, jag missade att det var till kunder. så mitt förslag är fel - det gäller endast egna personalen....
Foto på MarieN

MarieN

  • 6,454 poäng 5k badge 2x thumb
Man kan säkert använda 4425 inköp av tjänster.
Eller 5210 Hyra arbetsmaskiner.
Man kan väl se det som en "arbetsmaskin" i ditt fall då du använder det vid ditt arbete tycker jag...
/Marie
Jag ställer upp på detta förslag, under förutsättning att man inte tar betalt för sin utbildning till kunderna.
Tomas Tobiasson
Angamato Ekonomikonsult 
Tel 0770-33 99 25
Foto på Peter

Peter

  • 100 poäng 100 badge 2x thumb
Jo, det stämmer. använder materialet för utbildning mot kund som sedan debiteras. ingen moms mot landsting fattar jag som.
tack för era tankar!