Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Bokföra hyra från privatbostad

Hej,

Jag har hemmakontor och har läst att jag kan betala ut 12 000  SEK för det om året till privata pengar. Dvs jag hyr rum av mig själv.
Hur gör jag detta? Inget som faktureras från privatperson! Kan jag ta det som utlägg? och hur ska det redovisas momsmässigt?
4 SVAR 4
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej


Vart ifrån har du fått summan 12000kr?


Ifall du får göra avdrag beror på om det är flr för företagsform som du driver. Är det ett enskiltbolag så kan du i princip inte dra av något. Medans om det är ett AB så kan du få avdrag med ett schablonbelopp på 2000kr för rum i villa eller 4000kr för rum i lägenhet, men det förutsätter att du bedrivit verksamhet i kontoret minst 800timmar samt att kontoret ej kan nyttjas privat. Om du däremot har ett kontor som är avskiljt från bostaden och har egen ingång, så kan du under vissa förutsättningar få dra av för el, vatten och städkostnadeg som kan hänföras till kontoret. Men då skall du kunna bevisa att dessa kostnader uppstått med tex egen elmätare.

I båda fallen skall sedan inkomsten från företaget tas upp i deklarationen som inkomst av kapital och man skall betala 30% skatt på beloppet.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Tusen tack för svar. Ja det är ett AB.

Vad gäller skatt för privatperson så finns det väl en regel som säger att 50 KSEK per år per byggnad är skattefritt?
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hittar den här informationen också

Om du har aktiebolag kan du i stället räkna så här (går inte för enskild firma, vilket vi tidigare skrivit):

Räkna fram den verkliga kostnaden före hela bostaden och drar av den del som gäller arbetsrummet och firmans lagerutrymme. Om bostaden är på 150 kvadrat och arbetsrum och lager är på 15 får 10 procent av totalkostnaden dras av. Du kan också beräkna kostnaden som lika stor som marknadshyran för motsvarande lokal på orten.

I din privata deklaration får du då en skattepliktig inkomst. Men eftersom det är inkomst av kapital blir det endast 30 procents skatt. För hyresinkomst från ett eget bolag blir det dock inte det fördelaktiga schablonavdrag, som i år höjts till 40 000 kr. I stället blir det ett “skäligt” avdrag som beror på den privata kostnaden för rummet.


Så antar att det är det som gäller? Står under driva-eget.se!


Men bäst att kolla med skatteverket också

Fd medlem
Inte tillämpbar

Enligt Skatteverket så ska man se vad marknadspriset är för ett kontor i området runt omkring och utgå från detta.
Det man sen behöver göra också är att skriva ett hyresavtal mellan AB och privatpersonen - finns mallar på nätet för detta.