Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Bokföra inbetalning av moms

Hej,
Vågar knappt säga att jag gjort detta fel men ja, nu är det gjort..

Har under året gjort momsredovisning varje kvartal och betalat in till Skatteverket. Dock har jag inte bokfört minus på mitt konto. Nu när jag bokfört hela 2016 stämmer inte 1930 alls och då inser jag detta misstag. 
Jag behöver såklart rätta till det.. Ska jag öppna de låsta perioderna och lägga in det eller ska jag göra det under en öppen period? Och hur bokför jag det, vilka konton används?

Så tacksam om någon kan hjälpa!
Mvh A

8 SVAR 8
Roffakab
CHAMPION

Hej

Felen ska bokföras när de upptäcks dvs i en öppen period t ex december 2016.

Om momsredovisningarna ligger kvar som skulder på konto 2650 Redovisningskonto moms ska konteringen för inbetalningarna vara:

2650     Debet
1930     Kredit

MVH
Rolf
KjellP
CHAMPION

Generellt är det så att fel som upptäckts när perioder är låsta ska göras i den period när felet upptäcktes. Därför ska du inte låsa upp perioderna.

Sedan är det svårt att veta hur och vilka konton du ska använda, eftersom vi inte vet hur och med vilka uppgifter du fått fram uppgifterna till Skatteverket.

Normalt när man kör en momsrapport räknar programmet ut utgående moms 2611 - 2615 som ska betalas minus ingående moms från kontona 2641 - 2645. Saldot hamnar på konto 2650 samtidigt som de andra kontona nollas.

Sedan betalas momsen in och då bör konteringen bli: D 2650  mot K 1930.

Har du gjort så borde dina uppgifter stämma.
Annars kanske det är en vägledning hur du kan rätta till siffrorna.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Stort tack Rolf!
Gör jag samma fast tvärt om ifall jag fått tillbaka moms?

Mvh Alexandra
Roffakab
CHAMPION

Hej

Om pengarna utbetalats till ditt företagskonto, svar ja.

MVH
Rolf
Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack för er hjälp!
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hejsan,

Min man har en enskild firma som drivits en månad.

Har nu gjort momsredovisningen som jag skickat in till skv på den sista juli.

Bokat D2611 K2641 D2650

Momsredovisningen är bokförd och jag undrar om jag måste boka om momsen den sista juli också för att det ska bli rätt?

Pengar tillbaka eftersom han inte hunnit komma igång riktigt ännu D2650 K2012

behövs den bokningen eller räcker det när pengarna kommit in från skv att boka 1930/2650?

Tack på förhand från en fundersam 😃

Hej

Du kan mycket väl boka om mot 2012, det torde då bli D2012 K2650 om det är pengar att få tillbaka. Om återbetalningen görs till företagskontot bokar du då D1930 K2012 när pengarna kommer.

Om återbetalningen görs till ett privatkonto i stället är det enklare om du bokar direkt som eget uttag D2013 K2650 när deklarationen görs. 

 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack så mycket Annica L för din hjälp 😀

MVH

Lena