Bokföra inbetalning av moms till Skatteverket Konto 2650 eller 2012? (enskild firma) - eEkonomi

• 0
  • 1
  • Fråga
  • Uppdaterades för 1 vecka sedan
  • Besvarad
  • (Redigerad)
Arkiverad och stängd

Denna konversation är inte längre öppet för kommentarer eller svar och communityns medlemmar kan inte se det längre.

Hej! Det finns ju en massa frågor kring detta, men svaren verkar skilja sig en del.

Jag har en enskild firma och har gjort en vanlig momsredovisning med hjälp av eEkonomi-programmet. När detta görs bokas ju summan som ska betalas in till Skatteverket upp på konto "2650 - Redovisningskonto för moms".

Momsen betalar jag sedan in till Skatteverket från mitt företagskonto och sedan dyker frågan upp:

Ska jag för denna betalning bokföra:
K 1930 - Företagskonto: 20 000 kr
D 2650 - Redovisningskonto för moms: 20 000 kr

eller ska jag bokföra:
D 2012 - Avräkning för skatter och avgifter (skattekonto): 20 000kr

Genom att använda 2650 nollas ju den skuld som bokades upp till Skatteverket i och med Momsdeklarationen. Så det kontot känns ju mest naturligt att använda. Dock (!) verkar ju de flesta rekommendationer vara att bokföra enligt den andra varianten (mot 2012) när man har en enskild firma.

Hur ligger det till egentligen? *förvirrad och tack på förhand!*
Foto på ChristofferO

ChristofferO

• 716 poäng 500 badge 2x thumb

Publicerades för 4 månader sedan

• 0
  • 1
Foto på Cubin HB

Cubin HB

• 70 poäng
Du ska använda det första alternativet med konto 2650
Konto 2012 används när du betalar skatt, dvs när du betalar din skatt
Foto på AccountantfromHell_singland

AccountantfromHell_singland, Champion

• 26,608 poäng 20k badge 2x thumb
Om du nu inte använder 2012 som ett konto där du bokför alla händelser på skattekontot. Då skall du boka 2012/1930 vid betalningen och 2650/2012 när momsen dras från skattekontot. 
Beror som sagt var på hur du använder 2012. Lycka till!
Foto på ChristofferO

ChristofferO

• 716 poäng 500 badge 2x thumb
Hej! Tack för svaren! Jag använder den inbyggda funktionen Betalning av F-skatt i Visma, vilket gör att inbetalningar av Preliminärskatt hamnar på konto 2012. Dock är detta det enda jag använt kontot till. Kontot nollas ju sedan i början av varje räkenskapsår, eller ja, saldona omförs heter det väl :-)

Är inte 2012/1930 och därefter 2650/2012 exakt samma sak (i slutändan) som att direkt boka mot 2650 för att nolla det kontot?

Oavsett tar jag det som att det är helt okej att bokföra:
D 2650 - Redovisningskonto för moms: 20 000 kr

Vilket också känns mest logiskt, då kontot hamnar på noll då skulden till Skatteverket blir betald och bokförd.

Mvh
Christoffer
Foto på patrikolof

patrikolof

• 82 poäng 75 badge 2x thumb
Fick du någon klarhet i detta? Har också samma fundering.
Foto på AccountantfromHell_singland

AccountantfromHell_singland, Champion

• 25,936 poäng 20k badge 2x thumb
Det är helt ok att boka 2650/1930 vid betalning av moms. I aktiebolag så måste man bokföra alla transaktioner på skattekontot som då heter 1630 men i enskild firma så gäller inte det. Vill man bokföra skattekontots transaktioner så gäller 2012. Vi i byråbranschen bokför gärna allt via skattekonto för att ha koll på saldot där. Men det är ju vi det..... Lycka till!

Den här konversationen är inte längre öppen för kommentarer eller svar.