Bokföra inbetalning av preliminär skatt på skattekonto för enskild firma - eEkonomi

• 0
  • 1
  • Fråga
  • Uppdaterades för 2 år sedan
  • Besvarad
  • (Redigerad)
Hej!

Hur bokför man insättning av pengar på skattekonto för preliminärskatt om man har bankkoppling med Handelsbanken? 

Ska man gör en manuell verifikation som sedan ska matchas med uttag från banken? I så fall, vilka konto ska man välja för preliminär skatt?

Tack på förhand, Angela Ferreira
Foto på angelaferreira

angelaferreira

• 690 poäng 500 badge 2x thumb
  • Osäker

Publicerades för 2 år sedan

• 0
  • 1
Foto på mikael pettersson

mikael pettersson

• 69,706 poäng 50k badge 2x thumb
Bokföring av inbetalning på skattekonto i enskild firma skall bokförs

1630 debet
1930 kredit

däremot när din preliminära f-skatt bokas upp på skattekontot skall du bokföra

2012 debet
1630 kredit

Mikael Pettersson
Foto på angelaferreira

angelaferreira

Så innan jag gör en inbetalning så ska jag skapa en verifikation på konton 

1630 debet
1930 kredit

Därefter skapar jag en ny verifikation där jag har konton 

2012 debet 
1630 kredit

Eller ska alt vara i samma verifikation ? 

Angela Ferreira

mikael pettersson

Skapa först uppbokningen på skattekontot

2012 debet
1630 kredit

därefter

betalningen.

2 separata verifikationer

Mikael
Foto på angelaferreira

angelaferreira

Okej, tack! Ska man sedan matcha båda med kontoutdrag från banken eller matchar man bara betalningen?

Angela

mikael pettersson

Du matchar betalning med kontoutdrag från banken och det andra verifikatet med kontoutdrag från ditt skattekonto

Mikael
Foto på Cecilia Towner

Cecilia Towner, Moderator

• 9,162 poäng 5k badge 2x thumb
Hej angelaferreira,

Det Mikael skriver är helt rätt men då du skriver att du har programmet eEkonomi och med en bankkoppling mot Handelsbanken så tänkte jag bara förtydliga lite saker gällande hur du går tillväga då.

Med företagsformen enskild firma är ej konto 1630 ett aktivt konto i eEkonomi utan istället använder programmet enbart 2012. Likadant kan du ej matcha mot kontoutdraget på ett skattekonto på samma sätt som de med företagsformen aktiebolag kan där de ser sitt skattekonto (1630) som ett eget konto i programmet.

När utbetalningen då har skett från ditt företagskonto så att du har en händelse att Matcha får du matcha den mot ett Övrigt uttag och sen under kostnadstyp har du Betalning av F-skatt som då väljer konto 2012, vilket innebär att det i ditt fall enbart kommer skapas en verifikation istället för två.

Hur det funkar med skattekonto i Visma eEkonomi kan du läsa mer om här i »Skattekonto

Ha en fin dag
/Cecilia
Foto på angelaferreira

angelaferreira

För att se om jag förståt rätt 

1.Måste jag skapa en manuell verifikation av utbetalningen med konton 
1930 kredit 
2012 debet 

2.Sedan ska jag matcha denna verifikation med ett kontoutdrag från mitt företagskonto när utbetalningen skett?

Sätt 2:
Eller ska jag istället 
1. Gå in på kassa & bankhändelser där jag skapar en bankhändelse av utbetlaningen 
2. Detta kommer då att sedan matchas när utbetalningen skett från företagskontot.

Om man gör enligt sätt 2, kommer det att skickas något till banken om man har bankkoppling? Ska jag matcha själv eller gör programmet det åt mig?

Ha en fin dag, 
Angela
(Redigerad)

mikael pettersson

1 och 2 svar ja

Därefter ställer du en programteknisk fråga som jag dessvärre inte kan svaret på, men förhoppningsvis läser andra så du kan få svar på det från dem.

Mikael
Foto på angelaferreira

angelaferreira

Så du menar att man kan antingen göra enligt första sättet eller ändra sättet. Båda är rätt?

Angela
(Redigerad)

mikael pettersson

Jag tycker att jag kan uttala mig om 1 och 2
Sedan vet jag inte mer
Foto på Cecilia Towner

Cecilia Towner, Moderator

• 9,162 poäng 5k badge 2x thumb
Hej igen Angela,

Jag vill bara förtydliga än en gång vad som gäller när man har ditt program och med en bankkoppling mot Handelsbanken.
Du kan INTE  då skapa en manuell verifikation med konto 1930 då det är låst mot Handelsbanken.

Då du har betalat din preliminärskatt till Skatteverket kommer det per automatik komma in en händelse under kassa- och bankhändelser.
Denna behöver du Matcha, du väljer då övrigt uttag och i nästa fält väljer du Betalning av F-skatt som då blir en bokning mot konto 2012- Avräkning för skatter och avgifter (skattekonto).

I en enskild firma som arbetar med programmet eEkonomi använder man ej konto 1630 , det gör man enbart med företagsformen aktiebolag och det är även enbart där man kan matcha händelser som har skett på sitt skattekonto.

Om något fortfarande är oklart kontakta oss gärna via telefon 0470- 70 62 00 eller via chatten som du hittar här

Ha en trevlig helg
/Cecilia 
Foto på angelaferreira

angelaferreira

Okej tror jag förstår bättre nu. Tack för ert tålamod.

Ha en trevlig helg,
Angela