Bokföra inbetalning efter betalningspåminnelse - eEkonomi

  • 0
  • 1
  • Fråga
  • Uppdaterades för 10 månader sedan
  • Besvarad
  • (Redigerad)
En kund uteblev med betalning av en faktura. Trots påminnelse via sms inkom ingen betalning. Därför skickade jag ut en betalningspåminnelse med en extra avgift. Nu inkom betalningen men när jag ska göra inbetalningen i Visma så kommer inte den extra avgiften med. Hur gör jag så att äen den extra avgiften bokförs? Jag vet att jag kan ändra manuellt men blir osäker om det verkligen blir avgiften som förs in då?
Foto på Milla1

Milla1

  • 70 poäng

Publicerades för 2 år sedan

  • 0
  • 1
Foto på Lisa Henriks

Lisa Henriks, Project Manager eEkonomi/Website/Webshop

  • 19,718 poäng 10k badge 2x thumb
Hej! 

Om du har lagt in en påminnelseavgift under Inställningar - Företagsinställningar - Faktureringsuppgifter så kommer denna bokföras automatiskt när du matchar inbetalningen mot fakturan. 

Ett exempel: 
Du har skickat en faktura på 1000kr till en kund. Kunden betalar inte fakturan i tid och du skickar då en påminnelse som också innehåller en påminnelseavgift på 50kr. Kunden betalar in 1050kr. 
När du får inbetalningen matchar du den mot Inbetalning från kundfaktura och letar upp fakturan i listan. Programmet kommer då känna av att det finns en påminnelseavgift registrerad på fakturan och automatiskt bokföra påminnelseavgiften mot konto 3596 - Påminnelseavgift. 
Foto på Alingo

Alingo

  • 1,188 poäng 1k badge 2x thumb
Det står ingenting om någon påminnelseavgift under Inställningar–Företagsinställningar–Faktureringsuppgifter? Och, hur skapar man en påminnelse när en kundfaktura förfallit? Jag hittar ingenting om det bland hjälp-frågorna! Det finns ju en knapp som heter "Åtgärder" när man går in i fakturan. Där kan man ångra faktura, kopiera, kreditera och registrera inbetalning. Men vad gör man då när någon inte betalat i tid??? Varför i hela fridens namn finns inte funktionen "Påminnelse" under knappen "Åtgärder"??? Jag behöver skapa en påminnelse! Det var fantastiskt enkelt i det gamla (och djupt saknade) programmet Visma Enskild Firma!!!
Foto på Fanny Örnberg

Fanny Örnberg, Moderator

  • 3,904 poäng 3k badge 2x thumb
Hej Alingo,

Jag ser att du har avtal på eEkonomi Bas. Funktionen för att skapa påminnelser på kundfakturor finns inte i eEkonomi Bas utan denna funktion finns i eEkonomi Smart och eEkonomi Fakturering. Detta är anledningen till att du inte ser funktionen för påminnelse varken under inställningarna eller på fakturans åtgärder. Du kan läsa mer om skillnaden på funktioner i de olika typerna av eEkonomi på vår hemsida genom att trycka på Jämför alla funktioner i Visma eEkonomi.

Återkom gärna om du har fler funderingar!

/Fanny
Foto på Alingo

Alingo

  • 1,178 poäng 1k badge 2x thumb
Sunkigt dåligt att ett påtvingat byte från Visma Enskild Firma till Visma eEkonomi inneburit så många försämringar! Jag hävdar att kunna skicka en betalningspåminnelse är en grundföresättning även för småföretag! Jag kommer inte att rekommendera Visma till mitt företagarnätverk i fortsättningen!
Foto på Cecilia Towner

Cecilia Towner, Moderator

  • 9,934 poäng 5k badge 2x thumb
Hej Alingo,

Tråkigt att du känner dig besviken på de funktioner som finns i Visma eEkonomi bas.
Vår tanke är alltid att rekommendera våra kunder en bättre produkt än vad man har idag men Visma eEkonomi är inte för alla.
Är du inte nöjd med ditt byte är du välkommen att ångra det och byta tillbaka till Visma Enskild Firma. 
Vi har slutat med nyförsäljning av produkten men har du haft den så är du alltid välkommen att fortsätta med den tills den utgår helt.

Återkom gärna om du vill att vi ska kontakta dig för att hjälpa dig att byta tillbaka.

Ha en fin dag!
/Cecilia
Foto på Alingo

Alingo

  • 1,188 poäng 1k badge 2x thumb

Hej Cecilia!

Ja, visst är det tråkigt med besvikna kunder!

Bytet från Visma Enskild Firma till Visma eEkonomi bas blev en klar nedgradering! 

För att få tillstånd att prata med support måste man uppgradera till en dyrare variant. 

För att kunna deklarera måste man uppgradera till en dyrare variant.

För att kunna skapa en betalningspåminnelse måste man uppgradera till en dyrare variant.

Eftersom du dessutom skriver att Visma Enskild Firma kommer att utgå har du också tydligt visat att Visma Spcs inte längre är intresserade av småföretag. Frågan är hur länge småföretagare kommer att vara intresserade av Visma Spcs ...
Foto på Khedron Wilk

Khedron Wilk, Champion

  • 15,102 poäng 10k badge 2x thumb
Nyfiken-i-en-strut från annan kund: Hur mycket kostade Enskild Firma när det begav sig och ingick allt detta ovan i det paketet?
Foto på Alingo

Alingo

  • 1,188 poäng 1k badge 2x thumb
Hej Khedron! Den 30/10 2014 betalade jag 1500:- för året därpå (2015). Då ingick allt det jag beskrev ovan. Dessutom var programmet perfekt om man – som jag – är bokföringsidiot, eftersom man inte behövde lära sig alla miljoner kontonummer, utan kunde söka på rubriker istället. Det var så enkelt att till och med jag kunde klara det! 
Foto på Khedron Wilk

Khedron Wilk, Champion

  • 15,440 poäng 10k badge 2x thumb
Grundfrågan kvarstår väl?
Hur i eEkonomi Bas få med en extra/påminnelseavgift som betalas av kunden?


Ser att tråden är markerad som Besvarad och det kanske den var utifrån tron att Alingo hade Smart men nu när det konstaterat att det är Bas så är det kanske bra att antingen sätta tillbaka status eller ge nytt svar? :-) 


Visma: Denna tråd är ett exempel på min tes om faran med att förklara en fråga/problem som besvarad/löst innan kund bekräftat det - eller att det har gått en tid, tex om kunden inte återkopplar.
(Redigerad)
Foto på Cecilia Towner

Cecilia Towner, Moderator

  • 9,934 poäng 5k badge 2x thumb
Hej Khedron och Alingo,

eEkonomi bas är en mer avskalad variant av eEkonomi Smart och har precis som Fanny skriver ej en funktion med hantering av betalningspåminnelser.
Vill man då skicka en betalningspåminnelse är ju ett alternativ att ångra den första fakturan och skapa en ny faktura till kunden där man lägger på en artikel med benämningen betalningspåminnelse.
Då får man i bas skapa en egen artiklekontering för detta och det gör du under Inställningar - Artikelkonteringar - Ny artiklekontering - döp den förslagsvis till påminnelseavgift. Välj 0% moms och varor. Under Försäljningskonton till höger väljer du 3596 på raden Momsfri.

Vill man inte ångra den första fakturan till kunden så kan man ju skapa en till faktura till kunden endast på påminnelseavgiften denna gången.

Tror du att du kan lösa det på detta sättet möjligtvis.
Annars är du mer än välkommen att byta tillbaka till Visma Enskild firma eller alternativt uppgradera till Visma eEkonomi Smart.

/Cecilia
Foto på Khedron Wilk

Khedron Wilk, Champion

  • 15,440 poäng 10k badge 2x thumb
Inte det roligaste alternativet kanske men visar i alla fall att det går att "manuellt" få Bas-versionen göra det man vill. Bra förslag på det sättet.
(Redigerad)
Foto på Alingo

Alingo

  • 1,188 poäng 1k badge 2x thumb
Det ger lite lappa-laga-känsla, det där förslaget! Det här är inget annat än en strategi från Visma Spcs för att få kunder att köpa ett dyrare program. Erbjudandet om att kunna gå tillbaka till Visma Enskild Firma, där de faktiskt hade ett väldigt bra koncept för dem som inte är så hemma i bokföring, är ingen hållbar lösning. Programmet ska ju upphöra. Nej, det är kanske dags att tänka utanför Vismaboxen.
Foto på Hasse

Hasse

  • 60 poäng
Håller med, ett faktureringsprogram ska innehålla påminnelsefunktion. Allt annat är inte godtagbart.
Foto på Nik

Nik

  • 100 poäng 100 badge 2x thumb
Man kan alltså inte skicka betalningspåminnelser med eEkonomi Bas? Haha. Är en basfunktion ju. 
Foto på Alingo

Alingo

  • 1,188 poäng 1k badge 2x thumb
Det är en hel del försämringar sedan Visma Enskild Firma! Vissa basala funktioner har dragits in. Avsikten är givetvis att pressa kunden att köpa ett större paket. Eller så kanske Visma inte anser att de här funktionerna är normala företeelser i basal bokföring. Vi har ju alla olika måttstockar när det gäller basal service ...