Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Bokföra inbetalning Klarna

 

Hej!

 
 

Har letat i forumet men är fortfarande inte helt säker på att följande stämmer.

 

 Ska jag bokföra enligt följande?

Manuell verifikation vid weborder:

1510 Debet 514 kr-89,80=424,20

3051 Kredit 339,36 kr

2611 Kredit  84,84 kr

 

Underlag: Avräkningsnota Klarna

Manuell verifikation vid inbetalning:

1930 Debet  397,06 kr

1510 Kredit 424,20 kr

6064 Debet 20,51 kr

2641 Debet 5,13 kr

6570 Debet 1,50 kr

 
 

Och räcker Klarnas avräkningsnota som underlag samt utdrag från banken om insättning på konto?

 

Mvh Clara

 

12 SVAR 12
Fd medlem
Inte tillämpbar

Ja
Det är riktigt gjort och underlaget är komplett

Mikael Pettersson
Fd medlem
Inte tillämpbar

Jag har ett liknande underlag från Klarna jag ska bokföra men efter att ha tittat här blir jag inte klok. Var kommer bankavgifter på 1,50 kr ifrån? Sen undrar jag, är det okej att man bara gör en verifikation? bara att lägga till utgående moms i så fall? (jag har bankkoppling)
Fd medlem
Inte tillämpbar

Eller är bankavgiften på 1,50 kr med för att banken tog ut det för inbetalningen?
Fd medlem
Inte tillämpbar

Avgiften syns nog bara på ditt kontoutdrag, om det inte finns någon avgift där har du ingen att bokföra.
Två verifikat om det är två separata affärshändelser.
I övrigr konterar du som ovan om din mottagna betalning har samma upplägg

Mikael
Fd medlem
Inte tillämpbar

Ja just så

Mikael
Fd medlem
Inte tillämpbar

Okej då vet jag. Du får gärna förklara hur du menar med att det skulle vara två olika affärshändelser. Jag har inte bokfört när ordern blev lagd från kunden så då borde det väl räcka att man bokför enbart själva betalningen eller måste en order alltid bokföras två gånger? 
Fd medlem
Inte tillämpbar

om kunden betalar dig när han köper blir det en affärshändelse, förekommer det kredittid mellan köp och betalning blir det två affärshändelser

Mikael
Fd medlem
Inte tillämpbar

Okej jag förstår. Antar att man bör lägga in två affärshändelser då eftersom klarna erbjuder olika betalningsalternativ. Ska man lägga in ordern som en faktura eller bara göra en verifikation? Klarna betalar ju ut drygt varannan vecka eller vad det nu brukar vara, om det innebär flera ordrar kan dessa bokföras i samma verifikation eller måste det finnas separata ordrar bokförda? 
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Emma!

Eftersom du har bankkoppling så kan det vara så att det dras på samma händelse. Om det är så, då får du matcha händelsen och göra följande:
1. Ändra betalt belopp till totalen för försäljningen 424,20 och boka bort mot 1510. 
2. Nu har du ett belopp kvar att stämma av avgiften från klarna + bankavgiften
3. Skapa en ny bokföringshändelse. Ändra betalt belopp till beloppet för avgiften från klarna och bokför som ett övrigt uttag och egen kontering
4. Nu har du sedan 1,50kr kvar och då skapar du ytterligare en ny bokföringshändelse och bokför bankavgiften. 

Det skapas en verifikation för inbetalningen av försäljningen. En verifikation för avgiften för klarna och en för bankavgiften. 

Du kan såklart slå ihop steg 3 och 4, en smaksak om du ville ha det på samma verifikation eller inte. 

Om bankavgiften kommer in som en separat händelse så bokför du den helt enkelt bara separat. 

Hoppas detta hjälper dig! Ha det gott!

/Sanna
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Sanna!

När du säger dras på samma händelse så menar du flera ordrar? Men kan man inte bara lägga till avgiften från klarna i samma verifikation som utbetalningen? Känns ju smidigast så. 
Fd medlem
Inte tillämpbar

Någon som vet? 
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Emma,

När Sanna skriver att det finns möjlighet för beloppet att dras på en och samma händelse när du har bankkoppling så menar hon att beloppet för försäljningen, klarnas avgift samt bankavgiften kommer in som en klumpsumma istället för tre separata bankhändelser. När du väljer att göra en ny bankhändelse för klarnas avgift och bankavgiften som Sanna beskriver med de olika stegen ovan så kommer det skapas olika verifikationer med olika verifikationsnummer. Jag skulle rekommendera att skilja på försäljningen och de båda avgifterna i olika verifikationer. De båda avgifterna kan du dock som sagt bokföra i samma verifikation om du vill. Om du följer Sannas steg så blir detta korrekt.

Ha det fint!

/Fanny