Bokföra ingående moms från sista kvartalet 2016, ingående balanser.

• 0
  • 2
  • Fråga
  • Uppdaterades för 1 år sedan
  • Besvarad
Hej!

Har en lite, enligt mig, knepig fråga.
Hur ska jag bokföra ingående moms från sista kvartalet 2016? Jag fick in pengarna på momskontot i feb. 2017 och bokförde då det som en tillgång till mitt företagskonto, men då hamnar jag i minus på skattekontot, vart ska jag skriva att jag faktiskt har ett plus på skattekontot i IB och vilka konton ska jag balansera emellan?
Hur jag än gör så blir det ju minus på något konto eftersom jag måste ta pengar någonstans ifrån.

Föregående års deklaration går inte att följa då min revisor strulat till det så kontona inte balanserar så jag sitter och försöker lösa knutarna själv nu.

Enskilt företag.

Mvh Nicklas
Foto på NicklasR

NicklasR

• 172 poäng 100 badge 2x thumb

Publicerades för 2 år sedan

• 0
  • 2
Foto på Laila

Laila

• 13,430 poäng 10k badge 2x thumb
När jag bokför momsen för sista kvartalet och det är en momsfordran, ska den ju först vara uppbokad i bokslutet. I februari bokat jag K 1650 el 2650 om du använt det kontot, D 1630 och när utbetalningen sker från skattekontot, D 19XX, K 1630. Då borde saldot på skattekontot bli noll, om du inte har andra transaktioner där. 
Foto på NicklasR

NicklasR

Jag är lite novis på det här så du får gärna förklara det här med bokslutet, ska jag debitera årets resultat med momspengarna och kreditera mitt företagskonto i IB?
Men blir inte det ett nollsummespel om jag sen för tillbaka pengarna till mitt konto igen i feb. 2017?
Suttit för länge med alla knutar så känner mig lite degig i huvudet, så förklara gärna ordentligt om du orkar:)
Foto på Laila

Laila

I bokslutet 2016 borde du ha en momsfordran uppbokad som UB på konto 1650 (eller 2650) i debet. När du sen gör din mervärdesskattedeklaration i februari 2017 bokar du enligt mitt svar ovan. Du ska inte blanda in årets resultat i detta. Vi kan ta som ex att du har 2000 kr i momsfordran sista kvartalet 2016. Då har du ett UB (utgående balans) på 2000 kr på 1650. Det förs över som en ingående balans, IB, till år 2017. I februari 2017 gör du din skattedeklaration och bokar då bort fordran, K 1650, 2000 kr. De pengarna ska då in på ditt skattekonto (precis som om de skulle ha satts in på ett bankkonto) D 1630, skattekontot. Skatteverket betalar sen ut 2000 kr till ditt bankkonto, D 19XX och då försvinner ju pengarna från skattekontot K 1630 och du får noll i saldo på ditt skattekonto.
Foto på NicklasR

NicklasR

Så jag går in på IB och skriver in momspengarna på 1650 som debet men problemet är att jag inte kan spara det så, den säger att jag måste "nolla" mot något annat konto och då vet jag helt enkelt inte vilket konto jag ska nolla det mot, hur jag än vrider och vänder på det så hamnar jag i minus på nått konto.
(Redigerad)
Foto på Laila

Laila

Svårt att svara på när jag inte kan se rapporterna för 2016. Är momsrapporten gjord då, för då borde det finnas ett UB med saldot för momsfordran? Men eftersom du har ett enskilt bolag kan du ju lägga det på eget kapital.
Foto på Annica

Annica

• 5,882 poäng 5k badge 2x thumb
Ganska givet att momsfordran i IB bokförs mot eget kapital om det inte rentav var så att momsrapporten inte var körd per 161231. Om den inte var det torde saldot finnas som IB på 2611 o 2641 per 170101. Om det finns IB poster på de kontona är det dessa som ska föras mot 1650.
Foto på Lollster

Lollster

• 162 poäng 100 badge 2x thumb
Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Ingående moms "skuld" - eEkonomi.

Hej!
Jag gjorde min första momsredovisning manuell på papper och därför står har jag en diff i visma e-ekonomi programmet på min debiterande ingående moms. Jag har alltså en kortfristig skuld från förra året på momskonto 2641 som ej stämmer. 
Hur korrigerar jag detta? Vilket motkonto ska jag använda mig av? Korrigeringen ligger alltså utanför bokföringsperioden som misstaget skedde på.  
Foto på Theodor Ahlström

Theodor Ahlström, Moderator

• 5,080 poäng 5k badge 2x thumb
Hej Lollster,

Jag tror du hittar svaret på din fråga i denna tråden. Som Laila skriver ovan så ska momsen vid årsbokslut bokas upp på antingen 2650 eller 1650 beroende på om det är en skuld eller en fordran. Är det kanske din momsredovisning som du gjorde på papper som ska föras in i eEkonomi för att du ska få rätt på det eller kan det vara bokningen vid årsbokslut som inte har gjorts som ställer till det? Om du har ytterligare frågor får du gärna ställa dem här. 

/Theodor