Bokföra inköp av byggmaterial för bygge av kontor på gården

  • 0
  • 1
  • Fråga
  • Uppdaterades för 7 månader sedan
  • Besvarad
Hejsan!

Har en liten fundering.
Jag har tänkt att uppföra en mindre byggnad (friggebod) på min tomt för att använda som kontor för mitt företag. Nån som har lite tips och tricks hur jag ska bokföra detta?

Den kommer byggas av lösvirke så lär väl bli några svängar till lokala bygghandeln med varierande storlek på inköpen och förhoppningsvis är den klar innan sommarens slut.

Kan bli att det köps in något verktyg, typ kap- och gersåg. Om jag kan baka ihop kvittona på samma eller ta dom separat?

All info uppskattas.

mvh
Stefan
Foto på keffosteffo

keffosteffo

  • 790 poäng 500 badge 2x thumb

Publicerades för 12 månader sedan

  • 0
  • 1
Foto på mikael pettersson

mikael pettersson

  • 69,786 poäng 50k badge 2x thumb
Du uppför en byggnad på din privata schablonbeskattade småhusfastighet antar jag. Den tillfaller dig privat om du inte bokför den som
Byggnad på ofri grund -
d v s en tillgång som sedan ska skrivas av enligt sådant regelverk.
Den verksamhet du bedriver ordinarie kan också vara av betydelse för vilken nytta den har av de verktyg du köper för uppförandet.

Sök info på Skatteverkets hemsida så får du vägledning eller ring Skatteverket för förhandsbesked och följ det, då gör FU rätt.

Mikael
Foto på keffosteffo

keffosteffo

  • 790 poäng 500 badge 2x thumb
Nä, men precis. Jag kommer upplåta marken för byggnaden, dock inte ta någon hyra av företaget. Sen kommer den stå på plintar och kunna flyttas/säljas om det nu skulle bli så.

Sen de verktyg jag köper in kommer ju i mer eller mindre utsträckning kunna användas i verksamheten, då jag gör lite enklare installationer nu och då, även om vissa grejer kanske skulle kunna anses som "overkill" så kan jag ju absolut motivera inköpen för verksamheten också.

Ja, får väl göra lite mer efterforskningar. Men om jag förstår det rätt så ska man först boka inköpen av byggmaterial på ett visst konto och när byggnaden är klar flyttas över till en tillgång som avskrivs på en viss period? Om någon har koll på kontona och förfarandet i Visma eEkonomi så får man gärna dela med sig! :)
Foto på mikael pettersson

mikael pettersson

  • 69,786 poäng 50k badge 2x thumb
Debitera kostnaderna för byggnaden på konto 1112 Byggnader på annans mark, 

för kontering av avskrivningar;

Debet 7821 och kredit 1119.

Mikael
Foto på keffosteffo

keffosteffo

  • 790 poäng 500 badge 2x thumb
Hej!
Jag skulle nog behöva en liten förtydligande i det här.

Nu sitter jag och ska bokföra massa kvitton från Byggmax, Bauhaus mm..

Ska jag då göra?
1000 kr - 1930 Kredit
750 kr - 1112 Debet
250 kr - 2641 Debet

Sen när byggnaden är klar (Förhoppningsvis nu före nyår) ska jag då göra nåt annat?
Ska det vara inventarie som ska avskrivas?
Bokar man om det på nåt vis?
Tacksam för hjälp, lite novis. Har haft ganska enkel bokföring fram till nu och klarat mig fint. Men nu blev det lite avancerat. :)


Foto på mikael pettersson

mikael pettersson

  • 69,786 poäng 50k badge 2x thumb
Som du konterat bokför du det som en tillgång, byggnad, där det kommer att bedrivas momspliktig verksamhet? eftersom du drar av momsen på inköpen.

När bygget är klart bestämmer du en avskrivningsplan 25-50 år och påbörjar avskrivningar som konteras:

Debet 7821

Kredit 1119

Mikael


Finns lite fällor. Är själv av den åsikten att mitt aktiebolag borde kunna köpa en frigge/attefalls-bod och ställa den på min privata tomt och inneha den dom en ägodel i bolaget (byggnad på ofri mark). Har dock fått motstånd på den åsikten från bl.a BLInfo och jag kan till viss del hålla med dom. Reglerna för attefallshus och friggebodar avser ju dessa i dess egenskap som komplementbyggnader till din privatbostad. Däremot så skulle jag nog hävda att om man då söker bygglov i bolagets namn för byggnaden så borde det bli ok. Har man enskild firma så är man nog rökt. 
Och har man en jordbruksfastighet så bör det bli lättare då man redan har näringsbyggnader där. Men det är snårigt. Dessutom så finns det ett förbud mot momslyft där man har sin stadigvarande bostad. Läs här: https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/327795.html?date=2010-09-22&q=moms+stadigvarande... och gråt en smula... Lycka till!
Foto på keffosteffo

keffosteffo

  • 790 poäng 500 badge 2x thumb
Ok! Ja, kommer ju vara mitt kontor.
Då bokför jag inköpen så.

Men det är sen det blir klurigt för mig.
Säg att slutsumman på den här friggeboden landar på 30000kr. (25år blir då 300månader á 100kr)

Gör jag en manuell verifikation varje månad då?
100 kr - 7821 Debet
100 kr - 1119 Kredit

Men vad händer med inköpen av material? Dras inte det av på en gång?

Kan jag använda inventarie-delen i eEkonomi? Eller det kanske blir fel?



Förlåt om jag ställer dumma frågor. :)



Du bör nog kolla lite först med tanke på fällorna som finns. Vi har en kund som gjorde typ så är i sitt aktiebolag. Fick granskning. Åter med allt moms p.g.a momslyftsförbudet och hela kostnaden blev sedan lön då den hade tillförts hans privata bostad. Då hade han byggt ett rum på typ 2 x 2 meter i ett i övrigt orenoverat uthus. Så se upp, kan bli dyrt.
Foto på keffosteffo

keffosteffo

  • 790 poäng 500 badge 2x thumb
Hmm, ja sitter och läser lite. För att vara korrekt ska man nog arrendera ut marken till företaget och sedan skaffa ett bygglov via företaget för friggeboden. Samtidigt bor man på en liten ort där var och varannat garage till bostaden är byggt för företagets pengar. :) Men tack för tipsen! Ska kolla upp det där så det blir riktigt.