Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Bokföra inköp av dator

Behöver hjälp!

Jag har köpt en dator till min enskilda firma.
Tog den på delbetalning via Resurs bank.
Betalar via mitt privata bankkonto varje månad.

Hur ska jag bokföra detta?

Köp 9 889 kr
Administrativ avgift 29 kr

Vid kommande fakturering tillkommer uppläggningsavgift och ränta.

Ska jag räkna ut momsen på nåt sätt oxå?
Den står inte på fakturan?

Skulle behöva hjälp att förstå vilka konton jag ska bokföra detta på och hur jag gör med avskrivning (kan jag avskriva den direkt så jag slipper komma ihåg att göra det framöver?).

21 SVAR 21
Fd medlem
Inte tillämpbar

Bokför inköpet på konto 5410 och kreditera ett konto för avbetalningsskulder. Momsen hittar du på originalfakturan, inte på avierna från finansbolaget. De kostnader som står på avierna/fakturan från finansbolaget bokför du på 6570 eller liknande konto och räntan på 84xx
Mikael petterson
Fd medlem
Inte tillämpbar

Och amorteringarna, avbetalningarna på skulden debiterar du det konto där Du krediterar från början
Fd medlem
Inte tillämpbar

Läste ett annat svar nånstans att det skulle gå att lägga in hela summan för köpet direkt?
Sen fortsätter jag avbetala privat... men firman tar hela kostnaden på direkten.
Kan det stämma?

dvs...behöver firman bry sig om att jag avbetalar den privat?
Fd medlem
Inte tillämpbar

Letade rätt på orderbekräftelsen från köpet.
Där står moms 1977,80 kr
Det står även Frakt 99 kr

Verkar som att fraktkostnad ska läggas in i totalsumman för datorn när jag bokför?
Dvs datorns kostnad 9790 + 99 = 9889 kr.

Jag ska alltså inte speca upp fraktkostnaden i bokföringen?
Fd medlem
Inte tillämpbar

Det är just det jag försöker beskriva för dig i mitt första svar.:
Bokför hela köpet debet konto 5410( exklusive moms om så är)
kreditera konto för kortfristig skuld - använd 2890 kredit(hela beloppet inkl moms.

Ja lägg med frakten i konteringen på 5410.
Nej frakten kan ingå i inköpspriset.

Varje gång du gör en avbetalning ska du bokföra räntan debet 8410 och amorteringen på skulden (avbetalningen) på konto 2890 debet och sedan kreditera kontot 2018 om du betalar privat eller 1930 om du betalar från firmans konto

Thats all

Mikael
Fd medlem
Inte tillämpbar

Sorry för att jag är så trög, det är så himla svårt! 🙂
Fd medlem
Inte tillämpbar

Ska moms bokföras på efterföljande avbetalningar?
Känner mig helt lost tyvärr, önskar jag slapp avbetala så det blev så här krångligt!
Fd medlem
Inte tillämpbar

Fd medlem
Inte tillämpbar

Kan detta vara rätt?
Att jag skriver in hela summan direkt?

Jag avbetalar egentligen med privata pengar ca 1 000 kr/månad.
Första betalningen var i oktober men köpet gjordes i augusti.

Ska jag bokföra det på första betaldatum?
Och underlag till bokföringen... räcker det med första fakturan från Resurs bank?
Trots att jag fortsätter avbetala privat?
Fd medlem
Inte tillämpbar

Sorry, såg ditt svar där uppe nu...
Fd medlem
Inte tillämpbar

OK

2 alternativ nu att hantera avbetalnings-avierna

1 Enklaste alternativet
Du bokför räntan 8410 debet och eventuell aviseringskostnad också debet (förslagsvis 6570 för avgifter) - därefter krediterar du det konto du använder vid betalning - 2018 om du betalar privat och 1930 om du använder firmans bankkonto 

2 Mer omständligt men också rätt

Bokför ränta 8410 debet
Avgift 6570 debet
Amortering  2018 debet (eftersom hela avbetalningsskulden lagts 2018 kredit i "förväg")

Därefter krediterar du konto 2018 om du lägger ut privat eller 1930 om du använder firmans konto.

Mikael
Fd medlem
Inte tillämpbar

Ja 
Detta är rätt.
Du köper hela varan trots att du "lånar" till köpet.
De som säljer till dig har ju lämnat faktura/kvitto på köpet så för deras del är varan såld till dig, sedan har de överlåtit sin fordran på dig till ett finansföretag som tar ränta av dig som vilket banklån som helst.
Även om du bara betalar en liten del åt gången så framgår det  varje gång av avierna du får hur stor restskulden är och hur mycket som amorteras/avbetalas på skulden vid varje delbetalning.

Det är också därför jag egentligen tycker det är bättre att bokföra skulden som uppstår i din firma när du köper och därför föreslår att du lägger upp ett konto 2890 i bokföringen så kan du jämföra skuldsaldot i bokföringen med skulden på avbetalningsavierna istället för att kreditera 2018 vid köpet.
Men du bestämmer själv.

Det hela fungerar på samma sätt som om du hade lånat pengarna på en bank och betalat kontant till firman du gjorde köpet hos.

Mikael
Fd medlem
Inte tillämpbar

Det är lugnt, när du fått träna ett tag , som jag , blir det klarare

Mikael
Fd medlem
Inte tillämpbar

Nej 
Du bokför hela moms debet konto 2641 när du bokför inköpet, du har ju gjort rätt i det du visade.
Den enda moms som kan tillkomma är moms på aviseringsavgift eller annan avgift på varje avbetalnings-avi och den får du debitera 2641 varje gång det kommer en ny avi i så fall.

Fortsätt fråga till dess du känner dig säker 🙂

Mikael
Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack för ditt tålamod, känner mig så jäkla trög!
Fd medlem
Inte tillämpbar

Du har ju börjat helt rätt, det visar du med det du skickat.
Har du fått någon avi på avbetalning ännu?

Mikael
Fd medlem
Inte tillämpbar

Jepp, missade den tyvärr så det blir en påminnelse på den.
Har gjort en printscreen för varje steg, kolla om jag göra rätt 🙂
Fd medlem
Inte tillämpbar

Fd medlem
Inte tillämpbar

Fd medlem
Inte tillämpbar