Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Bokföra inköp av företagsbil på avbetalning?

Hej,

Vi har gjort inköp av bil med avbetalning från ett kreditinstitut. Hur ska jag bokföra detta i Visma e-ekonomi. Är nybörjare så jag skulle behöva steg för steg information. Var går jag in för att registrera detta är det på kassa bank händelser eller?

Summorna som gäller är:

bilen kostade 80.000 kr
har betalat 40.000 kr 

Snälla behöver hjälp!

14 SVAR 14
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej!
Jag tolkar det som att din verksamhet inte medger någon avdragsgill moms på inköpet av bilen. Ingående moms på personbilar och lätta lastbilar är avdragsgill om fordonet används för återförsäljning, uthyrning, taxitrafik, annan yrkesmässig persontransport, transport av avlidna eller körkortsutbildning. Är momsen inte avdragsgill konteras den tillsammans med själva anskaffningsvärdet på samma konto.

Du skulle kunna bokföra köpet av bilen så här:
1930 Kredit 40 000 - Kontantinsats
1241 Debet 80 000 - Inköpspris inklusive moms
2350 Kredit 40 000 - Lånebelopp

Avbetalningarna med ränta konterar du sedan så här:
1930 Kredit - Totalbeloppet
2350 Debet - Amorterat belopp
8400 eller 8410 Debet - Ränta

När konto 1930 ingår i konteringen registrerar du händelsen via Kassa- och bankhändelser, väljer företagskontot och klickar sedan på Ny bankhändelse. I det här fallet väljer du sedan Övrigt uttag som bokföringshändelse och Egen kontering som kostnadstyp.
Ingår 1910 i någon kontering du vill göra registrerar du händelsen via Kassa- och bankhändelser, väljer kassakontot och klickar sedan på Ny kassahändelse. 

Om något av kontona inte dyker upp i listan när du konterar dina händelser får du bocka i rutan Visa även inaktiva poster för att se dem.

 

Innehållet är verifierat av Visma Spcs 2023-08-15

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej,

om det gäller taxi med avdragsgill moms, hur konteras detta då?

Lån 196552:-
kontantinsats 49138:-
moms 49138:-

Inventarie, hur lägger jag in bilen?
Avskrivning 3 år med ett restvärde 50,000:- tänkte jag mig...

/Franz

Hej!

Du har fått svar på din fråga i en annan tråd.

Ha en fortsatt bra dag!

/Adelina

Hej, 

 

Jag har en fundering kring detta svar. Ska inte bilen bokföras som en tillgång också, och hur isåfall?

 

Tacksam för svar! 

 

Mvh Kristina 

Den skall isf bokas mot t.ex. 1240 och sedan bokförs ackumulerade avskrivningar enligt plan på kto 1249.

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Joakim,

Tack för svar, nu klarnar det 🙂 och helt riktigt ingen avdragbar moms.

men då kommer en tilläggsfråga. Du säger att man ska lägga lånebeloppet som är ett kreditinstitut (kanske inte framkom) på konto 2350, den som tidigare bokfört har lagt det på 2410 och ytterligare en person har lagt lånebeloppet på 2840. Blir inte klok på dessa konton:(

Lite hjälp till tack!
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej igen!
Härligt att höra. 🙂

Konto 2350 heter Andra långfristiga skulder till kreditinstitut
Konto 2410 heter Andra kortfristiga låneskulder till kreditinstitut
Konto 2840 heter Kortfristiga låneskulder

Samtliga konton går att använda beroende på hur du vill ha det, men 2350 och 2410 avser lån till kreditinstitut och är att föredra i det här fallet. Jag föreslog 2350 eftersom jag tänkte att lånet sträcker sig över mer än ett år. Om så inte är fallet kan du byta till 2410 som avser lån till kreditinstitut som ska återbetalas inom ett år.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Men nu kommer en fråga till! När jag fått en faktura i det här fallet från Wasa kredit som är kreditinstitutet har jag lagt in dem under leverantörsfakturor vilket gör när jag tittar på dem nu så ligger det som 2440 K, 2410 D, 8400 D. Då har jag bokfört fel, eller?

Jag skulle bokföra dem via kassa-bank händelser istället? Som sagt detta är inte lätt. Hoppas du står ut med alla mina frågor. Men jag vill verkligen lära mig!

/Petronella ny i bokföringsvärlden
Fd medlem
Inte tillämpbar

Vi står ut med dina frågor, tänk inte på det! 🙂

Bankhändelser använder du dig av när du vill registrera en betalning direkt. I det här fallet har du registrerat en leverantörsfaktura du har fått vid ett datum och som ska betalas senare. Följer du faktureringsmetoden är det helt riktigt att bokföra den så här på sitt fakturadatum.

Gäller den en delbetalning av ett lån som ska betalas av inom ett år är konteringen helt korrekt. Det är viktigt att du konterar mot samma konto för lånet, både vid köpet som vid avbetalningarna. Gör du inte det blir slutsumman på kontot inte 0 när lånet är avbetalt.

Beloppet som bokas upp på konto 2440 i samband med att du bokför en leverantörsfaktura bokas sedan bort när du registrerar en betalning på samma faktura.
Om betalningen görs från företagets bankkonto registrerar du en ny bankhändelse, väljer Betalning av leverantörsfaktura som bokföringshändelse och plockar upp fakturan i fråga. Konteringen blir då automatiskt:
2440 Debet
1930 Kredit
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Joakim!

Köp av bil till en AB via ett kreditinstitut.

Tänker jag rätt på följande sätt?

2440 K:1095

1240 😧 988

8410 😧 58

6060 (Administrativ avgift) 😧 49

1249 😧 988

7834 K: 988

2440 😧 1095

1930 K: 1095





Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Aria Group

Om vi börjar med de fyra första konteringsförslagen så är jag nästan nöjd. Eftersom det gäller ett lån till ett kreditinstitut så ska skulden till långivaren bokas på t.ex. 2350 som Joakim har föreslagit ovan. Så byt ut 2440 mot 2330 i kredit. 

Sen kommer du att skriva av bilen på x antal år. Då kommer avskrivningarna hamna på konto 7834 men de konteras i debet och inte i kredit i förslaget ovan. Eftersom 7834 hamnar i debet så hamnar helt enkelt 1249 på andra sidan, i kredit. 

Vad gäller de två sista konteringarna (2440 D1095, 1930 K1095) så kommer vi istället att använda 2350 (eller liknande). Det är annars helt rätt att vi kommer att amortera ner lånet på konto 2350 sakta men säkert mot att vi betalar ut pengarna från checken, 1930. 

Först när bilen förvärvas så bokförs alltså hela lånet mot bilens inköpskostnad. Sen efterhand när kreditgivaren skickar avier på lånet så bokför du ränta och adm.avgifter som kostnader och amortering på lånet mot checken. Avskrivningarna av bilen bokför du månadsvis eller en gång om året. 

Hör av dig igen om något är oklart  🙂

Hälsningar
Pär
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Pär!

Stort tack.

När det gäller avskrivningarna av bilen, kan jag då bokföra månadsvis som nedan?

2150 K: 1095

8850 😧 1095

Med vänlig hälsning,

Aria Group

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej igen

Nu är du inne på avancerade bokningar! De kontona som du har föreslagit gäller så kallade skattemässiga avskrivningar. Det finns nämligen en möjlighet när man upprättar bokslut att skriva av inventarier ännu hårdare innan man räknar ut bolagsskatten. Detta är enbart en beräkning/bokning som du ev. gör vid bokslutet.

Vanliga "planenliga avskrivningar" bokför du 7834 i debet mot 1249 i kredit som du föreslog i din första fråga. Det går bra att bokföra avskrivningarna månadsvis. 
Fd medlem
Inte tillämpbar

Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Bokföring av bilköp - eEkonomi.

Hej
Jag har köpte en begagnad bil till firman, från bilhandlare för 132 000:-
Jag tog ett lån på 115 000:- och betalade resterande 17 000:- direkt.
Hur bokför jag inköpet, samt hur bokförlag avbetalningarna på lånet (amortering och ränta)?

Mvh
Tim