Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Bokföra inköp av kylskåp

Företaget äger en lokal där det bedrivs förskoleverksamhet. Företaget har köpt 2 st frysskåp a 26200 kr. Ska det bokföras på 1112 som avser byggnaden eller 1112 som avser inventarie. Hur lång avskrivningstid?

6 SVAR 6
Fd medlem
Inte tillämpbar

Det konto som avser inventarier, du har skrivit 1112 på båda och avskrivningstiden beror på hur lång tid ni beräknar att de ska hålla. 5 - 10 år
Davor P1
CHAMPION

Kylskåp borde i mina ögon inte ha något med byggnaden i sig att göra utan är en inventarie.

Den ekonomiska livslängden tror jag kan sättas till 10-15 år. 

Lite läsvärt gällande teknisk livslängd på olika "byggvaror": https://byggmentor.se/renovera/sa-lange-haller-huset-livslangd/

//Davor P
Fd medlem
Inte tillämpbar


Tack för svar. Eventuellt ska försäkringsbolaget betala kostnaden för frysskåpen eftersom nya behövdes inköpas pga strömavbrott som orsakade fisklukt som ej gått ur de gamla skåpen. Bokför jag det ändå som inventarie i väntan på besked, eller hur gör jag då?
Theodor Ahlström
ANSTÄLLD

Hej Anna-Karin,


Du bokför det som inventarie då kylskåpen trots allt kommer att finnas som en tillgång i ert företag under dessa år och eftersom det är ni som företag som har gjort inköpet. Ersättningen som kan komma i ett senare skede från försäkringsbolaget kan du bokföra enligt förslaget i tråden Bokföra försäkringsersättning.


/Theodor
Fd medlem
Inte tillämpbar


Tack för hjälpen. Jag sätter avskrivningstid 10 år. Ska jag börja skriva av månaden efter inköp eller från nästa år? Inköpet skedde i november 2018.
My Janhall
ANSTÄLLD

Hej, 

Enligt redovisa rätt K2 - regler så får jag denna information: Avskrivningar ska påbörjas det år som tillgången tas i bruk, dvs. företaget behöver inte börja avskrivning den dag eller månad som tillgången tas i bruk.

Hoppas detta hjälper dig på vägen. 
Ha en fin helg!
/My