Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Bokföra intäkter - eEkonomi

Jag har lagt in alla mina kundbetalningar genom att klistra in från mitt företagskonto/bank. Men i staplarna ner till höger på förstasidan visar det enbart minus på kostnader och resultat och inget på intäkter. Vad är det jag bokför fel?
15 SVAR 15
Fd medlem
Inte tillämpbar

Har du även bokfört det du klistrade in på nåt intäktskonto?
Fd medlem
Inte tillämpbar

Tror ej det. Har precis skaffat visma och känner mig ännu lite lost. Har bara synkat det inklistrade kontoinsättningarna.
Vart bör jag mer bokföra det och under vilket nr ?
Fd medlem
Inte tillämpbar

Svårt att säga vilka konton du ska bokföra mot, beror på var dina intäkter kommer ifrån eller vilken bransch det är och vilka sorts avgifter du har.

När när du klistrar in ditt kontoutdrag under Kassa- och bankhändelser så står det Matcha på statusen. Trycker du på matcha behöver du sedan välja bokföringshändelse och inkomsttyp om det är en intäkt som ska bokföras.
Om du exempelvis väljer Övrig insättning och Egen kontering kommer bankkontot 1930 vara förvalt och din intäkt hamna på debet automatiskt.
har du sålt en tjänst med 25% moms och inte har några avgifter på det bokförs det enkelt enligt exemplet nedan.

När du vet vilka konton du ska bokföra mot kan du skapa egna bokföringsförlag under inställningar så behöver du inte tänka på vilka konton du ska välja varje gång..
Ta hjälp av redovisningskonsult i början tycker jag om bokföring är helt nytt för dig.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Har försökt få tag i bokföringskonsult utan resultat. Tyvärr.
Jag kan heller inte se på den bild du skickat för den är för suddig.
Jag har klistrat in kontoutdraget - tryckt på matcha- skrivit kundbetalning.
Det är tjänster från frisörverksamhet som momsasmed 25%.
Fd medlem
Inte tillämpbar


Skickar bilden igen. Klicka på den så blir den större.
Det är alltså:
1930 Debet, exempelvis 1000kr
3041 Kredit (försäljningen ex moms), 800kr
2611 kredit (utgående moms på försäljningen), 200kr

Har du inga bankkostnader eller andra avgifter som är kopplade till försäljningen?
Fd medlem
Inte tillämpbar

Ok..
detta är vad jag får upp efter jag klistrat in i bankhändelser och sen trycker på matcha.
Känns ju som jag är helt fel.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Ja det är fel för att du har valt egen insättning istället för egen kontering, som inkomsttyp.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Aha. Så det är även egen kontinering när det kommer in kundbetalningar som när jag gör eget uttag?
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hur gör jag denna ändring. Försökt korrigera utan resultat. Måste jag ta bort allt och börja om?
Fd medlem
Inte tillämpbar

Jaha nu trodde jag att du försökte bokföra en intäkt. Då var det inget konstigt, det brukar se ut så när egna insättningar matchas via kassa och bankhändelser. Kolla sen på verifikationen att det bokfördes mot konto 2018 kredit.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Ja dessa är kredit 2018

MEN ska sessa stolpar vara så här? Och ett minus och i get på intäkter?? Känns ju fel.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Ja det är konstigt. Gå till bokförda verifikationer och dubbelkolla intäkter att det är rätt konton osv.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Så här ser mina veeikationer på insättning från kund ut.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Konto 2018 används när privata pengar sätts in i firman.

Du behöver skapa en korrigeringsverifikation (genom att trycka på åtgärd i samma verifikation) för att nollställa 2018 och då kommer det se ut enligt följande:
1930 D 800kr
2018 K 800kr
2018 D 800kr
3041 K 640kr
2611 K 160kr
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Tess nail art.

Jag vill bara flika in och slå ett slag för vår bokföringsguide för nybörjare. En gratispdf på 28 sidor där vi går igenom grunderna i bokföring och då bland annat hur man bokför inbetalningar 🙂
Du hittar den på vår hemsida i inlägget Bokföring – Allt du (någonsin) behöver veta om att bokföra 


Vill även informera om att du kan skapa kundfakturor, både med fakturor som ska ha t.ex 30 dagar betalningstid och även kontantfakturor (betalningsbekräftelser). Läs mer i hjälpavsnittet Skapa faktura. Då kan du matcha mot Inbetalning från kundfaktura istället för Övrig insättning och manuellt boka varje gång. Detta gör du när du klistrat in ditt kontoutdrag.

Vi har även väldigt bra webbinarier i Visma eEkonomi där vi går igenom det effektiva arbetssättet i eEkonomi - allt för att ni ska slippa manuell hantering m.m.
Du hittar mer information om våra webbinarier och utbildningar på vår hemsida. 

Ha det gott!

/Sofia