Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Bokföra intäkter av sjukvårdande behandlingstjänst

Hej, jag har en enskild firma och bokför enligt kontantmetoden. Jag undrar under vilka konton följande ska bokföras:
1) Intäkter från konsultfirman som jag tillhandahållit tjänsten kognitiv beteende terapi till - (momsbefriad sjukvårdsinsats). 
2) Intäkter från patienter som deltagit i mindfulnessbaserad stressreduktionsprogram (rehabiliteringskurs). 
3) Banktjänster såsom årsavgifter och banktjänst för swish-användning.

Slutligen tar jag tacksamt emot alla tips på hur/var jag bäst lär mig om hur man gör bokslut. Stort tack på förhand.
/Catherine
2 SVAR 2
Moa Lundberg
CONTENT PRODUCER

Hej Catherine!

1. Om jag förstår rätt har du sålt en tjänst till ett företag och då kan du bokföra detta på 3044 Försäljn tjänst sv momsfri. 

1930 D
3044 K

2. Här har du också sålt en tjänst förstår jag. Är det moms på detta? Då bokför du intäkten på 3041 Försäljn tjänst 25% sv och momsen på 2611 Utgående moms på försäljning inom Sverige, 25%.

1930 D
2611 K
3041 K

Här utgår jag från 25%. Skulle det vara så att det är någon annan momssats som gäller så kan du kontrollera vilka konton som ska användas istället under Inställningar - Kontoplan. Sök "försäljn tjänst" för att få fram samtliga konton avseende intäkter. Sök "utgående moms" för att få fram samtliga konton avseende moms.

3. Kostnader för banktjänster och swish kan du bokföra på konto 6570 Bankkostnader.

1930 K
6570 D

Jag rekommenderar våra checklistor för att köra igång ditt bokslut. Du hittar dom här och här

Ha det fint!

Moa
Moa Lundberg
CONTENT PRODUCER

Hej Catherine!

1. Om jag förstår rätt har du sålt en tjänst till ett företag och då kan du bokföra detta på 3044 Försäljn tjänst sv momsfri. 

1930 D
3044 K

2. Här har du också sålt en tjänst förstår jag. Är det moms på detta? Då bokför du intäkten på 3041 Försäljn tjänst 25% sv och momsen på 2611 Utgående moms på försäljning inom Sverige, 25%.

1930 D
2611 K
3041 K

Här utgår jag från 25%. Skulle det vara så att det är någon annan momssats som gäller så kan du kontrollera vilka konton som ska användas istället under Inställningar - Kontoplan. Sök "försäljn tjänst" för att få fram samtliga konton avseende intäkter. Sök "utgående moms" för att få fram samtliga konton avseende moms.

3. Kostnader för banktjänster och swish kan du bokföra på konto 6570 Bankkostnader.

1930 K
6570 D

Jag rekommenderar våra checklistor för att köra igång ditt bokslut. Du hittar dom här och här

Ha det fint!

Moa