Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Bokföra avgift och minimumbelopp iZettle - eEkonomi

Hej,

Jag har två frågor.

1. I Izettle har jag lagt in en inställning på minimumbelopp (2000kr) ifall man skulle behöva sätta tillbaka pengar till kund, så att det alltid finns pengar på det kontot. Hur bokför man detta? För det blir väl som en tillgång till företaget, även om jag inte fått över pengarna till bankkontot?

2. Hur bokför jag avgifterna som Izettle tar ut för kortdragningarna?

Jag har valt att få utbetalningarna till mitt bankkontot varje dag och där står alla uppgifter med belopp, moms och avgifter som Izettle redan har dragit bort.

Tacksam för återkoppling!
3 SVAR 3
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej!

1. Själva minimumbeloppet, är det en insättning ni själva gjort från ert företagskonto eller vart kommer dessa pengar ifrån? Om så är fallet bokför du denna överföring som en Överföring mellan egna bankkonton. Lägg då upp iZettle-kontot som ett betalkonto under Inställningar - Kassa- och bankkonton. Har du inte kontot upplagt kan du bokföra överföringen som en Egen kontering.  

2. Själva avgifterna iZettle tar ut kan ni matcha mot förslaget Bankkostnader, detta bokförs mot konto 6570 - Bankkostnader. Vill du bokföra avgiften på ett annat konto eller dela upp det på flera olika bokföringskonton, kan du använda matchningsförslaget Egen kontering istället. 

Hoppas din fråga blev besvarad!

/Hanna
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Hanna,

Minimumbeloppet är pengar från försäljningen. Så det var först efter att det sålda beloppet uppkom till 2000kr som Izettle började sätta över pengar till bankkontot.

Har nu löst bokföringen angående detta och tackar så hemskt mycket för er hjälp!!
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej! 

Jag vill i den här tråden lyfta att vi idag släppten ny version utav Visma eEkonomi där vi skapat en integration med iZettle. Detinnebär att du kan integrera ditt iZettle-konto med Visma eEkonomi och på detsättet få in transaktionerna med automatik.

Läs gärna mer om hur du kommer igång med tjänsten och vad den innebär på vår hemsida.

Ha en fin dag!

/Lovisa