Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Bokföra köp av företagsförsäkring

Hej!

Någon här inne som vet hur jag bokför kostnaden för företagets försäkring?

Ser inte någon moms på fakturan för försäkringen. Är kostnaden momsfri?

Tack snälla på förhand!!

10 SVAR 10
Fd medlem
Inte tillämpbar

Ingen moms på försäkringar. Konto 1930 K och 6310 i Debet, 
Fd medlem
Inte tillämpbar

Var observant på att om försäkringen sträcker sig över ett räkenskapsår, behöver det periodiseras, lite beroende på hur upplägget är och hur stor summan är.

//L

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej! Tack för svaret!

Jag har valt halvår. Så jag har betalat för 6 månader med start i februari. Kan jag ta upp kostnaden utan att behöva vara observant då?
Fd medlem
Inte tillämpbar

Har du inget bokslut under den perioden är det bara att bokföra 🙂
Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack Carina!! Då gör jag det 🙂 
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej!

Ser ovan att periodisering av företagsfakturan behövs om försäkringen sträcker sig över ett räkenskapsår.

Vi har precis tecknat en företagsförsäkring med en årspremie som gäller från 2017-02-01 t.o.m. 2018-01-31, d.v.s. den går in på nästa räkenskapsår.

(Fakturans ska betalas i februari 2017 och vi kör kontantmetoden).

Hur ska jag kontera? (Jag arbetar i eEkonomi).

Tacksam för hjälp.
Fd medlem
Inte tillämpbar

1/12-del skall bokas nu upp på 1730 istället för 6310 i debet. Den första januari 2018 bokar du den tolftedelen 6310 i debet och 1730 i kredit. Då blir allt plus minus noll och rätt.

//L

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej, 
Någon vet hur kan jag bokföra en företagsförsäkring från EU? Fakturan är utan moms.
Jag försökt att bokföra fakturan som följande:
2440=16561,85 (K)
6310=4140,46 (D)
1790= 12421,39 (D)
2614=4140,46 (K)
2645=4140,46 (D)

men det finns avvik. i momskontroll med -4140,46
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej n_chibli,

När du skapar momsredovisningen - är det då att du får ett avvikande belopp på -4140,46? 
Ville bara dubbelkolla så att det inte står avvikande datum 🙂

Har du skapat fakturan under Inköp Leverantörsfakturor?
I så fall, vilket land har du ställt in på leverantören?
Vad har du valt för valuta?

Jag provade att skapa en leverantörsfaktura enligt dina belopp, i EUR.
Lade in 16 561,85 i rutan för totabelopp.
Då hamnar samma belopp automatiskt på 2440 K
2614 4140,46 D
2645 4140,46 K
6310 4140,46 D
1790 12421,39 D

Fakturan balanserar nu och jag bokför. 2614 och 2645 är ju lika med 0 då de tar ut varandra 
och 6310 + 1790 = 16 651,85 som är samma som totalen på 2440.
Dock är det så att när jag klickar på Bokför komme en ruta upp med informationen:
"Ingen av raderna på leverantörsfakturan har momskod 20 eller 21. Vill du fortsätta ändå?
När en leverantör är en utländsk leverantör inom EU ska man normalt bokföra inköpssumman på konto som har momskod 20 eller 21, annars riskerar du att momsrapporten blir fel."

Är det kanske så det har blivit hos dig? 🙂 
Om man inte har en momskod 20 eller 21 kommer det att bli fel på momsredovisningen.
Jag valde nämligen att klicka Ja på frågan och gick sedan till momsredovisningen.
Jag har då ett belopp i ruta 30, utgående moms 25%. Denna ruta 30 tillhör inköpen gjorda i ruta 20 - 24 (momspliktiga inköp vid omvänd skatteskyldighet) - precis som infomeddelandet när jag bokförde leverantörsfakturan hänvisade till.
Då det finns ett belopp i ruta 30, men inget i ruta 20-24 kommer jag att få verifikationer att kontrollera

Om ingen moms ska tas upp, varken på själva inköpet eller som omvänd skatteskyldighet vid inköp från EU, kan du plocka bort momskontona från konteringen med minustecknen direkt inne på leverantörsfakturan.
Då "misstämmer" de kontona inte med dina kostnadskonton. 
Exempelvis hade konteringen då sett ut som:
2440 K
6310 D
1790 D precis som Carina skrev i sin första kommentar 🙂

Lång utläggning, men tänkte förklara bakgrunden till hela felet och flödet leverantörsfakturan --> momsredovisning.

Hoppas detta  gav dig mer kött på benen och ha en fortsatt trevlig dag! 

/Sofia 
Fd medlem
Inte tillämpbar

 Hej Sofia,

Jag har skapat fakturan under Inköp Leverantörsfakturor och det är polska valuta.
Du har rätt, jag har ingen momskod på 1790

Tack så mycket för din hjälp och förklaringen!

Ha en fortsatt trevlig dag med 🙂

/Nada