Bokföra köp av inventarier - eEkonomi

• 0
  • 1
  • Fråga
  • Uppdaterades för 4 år sedan
  • Besvarad
  • (Redigerad)
Arkiverad och stängd

Denna konversation är inte längre öppet för kommentarer eller svar och communityns medlemmar kan inte se det längre.

Hej hej

Jag har precis startat upp en enskild firma och försöker nu bokföra kostnader för inventarier inköpta innan företagsstart.

Efter lite påläsning, så tänkte jag först bokföra mitt första inköp så här:

2018 - Övriga egna insättningar --- 2000:-
1221 - Inventarier --- 1600:-
2641 - Debitering ingående moms --- 400:-

Dock så varnar E-ekonomi mig med följande text: "Inköp under 22 200 kr exkl. moms (ett halvt prisbasbelopp 2014), får dras av i sin helhet det år de köps. Du bör därför istället bokföra inköpet som förbrukningsinventarier (konto 5410) eller på något annat kostnadskonto. Vill du fortfarande bokföra inköpet på det valda inventariekontot?"

Skulle man kunna be er om förslag vart jag lämpligast bokför kostnaden? Konto 1221 eller 5410? Jag räknar inte inventarierna som någon förbrukningsvara (hyllor, provdockor, gardiner etc).

Var jag rätt ute med 1221 eller bör jag ta förslaget på 5410 istället?

Mvh, Ricardo
Foto på Ricky

Ricky

• 370 poäng 250 badge 2x thumb

Publicerades för 4 år sedan

• 0
  • 1
Foto på Victor Magnusson

Victor Magnusson, Manager Team Onboarding

• 9,912 poäng 5k badge 2x thumb
Hej Ricardo,

Jag skulle rekommendera att du följer programmets anvisning här och bokar det mot ett kostnadskonto. Detta kontot behöver inte vara 5410 om du inte vill, utan det går väldigt bra att använda ett annat befintligt 54** konto alternativt att själv skapar ett nytt 54** konto och döper det till något du tycker passar bra, utifrån vilken typ av inventarie det faktiskt är som du har köpt in.

Tack för din fråga.

/Victor
Foto på Ricky

Ricky

• 370 poäng 250 badge 2x thumb
Jag bockar och bugar för hjälpen...

/Ricardo

Den här konversationen är inte längre öppen för kommentarer eller svar.