Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Lotta_38
MEDLEM

Inköp av maskin från utlandet - eEkonomi

Hej 

Jag har köpt en maskin från Polen och vet inte hur jag ska bokföra detta köp. Det är reversed moms vet jag så den bite fixar jag .Men den är uställd i EURO och jag vet att man ska typ lägga in en faktura som utlandsfaktura ,men är inte säker på hur man gör. Jag har gjort det förut någon gång men då räknade den ut fel belopp i SEK. 

Sen ska man ju också göra någon sk avskrivning eftersom det är över ett halvt basprisbelopp, eller? Hur hur gör man den sk avskrivningen?'

Koppla helst inte ihop detta med andra trådar då de oftast är så röriga att man inte förstår. 

Tusen billioner tack på förhand.... 

lotta 



8 SVAR 8

Hej Lotta.

Jag tror att Du får hantera det såhär i eEkonomi:

1. Lägg upp en ny leverantör och ange valuta EUR.
2. Boka in lev.fakturan i leverantörsreskontran i EUR, bokför mot inköp varor EU + moms 2645/2615.
3. När Du väl betalt fakturan så hanterar Du betalningen i "Bankhändelser". Se Visma-instruktion längre ner.
4. Boka om inköpet av inventarien mot konto 1220 när Du redovisat momsen, avrunda till hela kronor.
5. Lägg in inventarien i eEkonomi för avskrivning under "Bokföring/Inventarier".

// Markus                                   

Visma hjälp:

Du är här: Skriven hjälp > Kassa och bank > Utbetalningar > Registrera utbetalning i utländsk valuta
Registrera utbetalning i utländsk valuta

Du kan göra utbetalningar till utländska leverantörer från ditt vanliga företagskonto. Ett annat sätt att arbeta med betalningar i utländsk valuta är att du lägger till ett valutakonto. Om du till exempel har många utbetalningar i euro, väljer du att skapa ett valutakonto med euro. Då görs dina utbetalningar direkt från kontot i euro. Du behöver inte växla pengar varje gång en transaktion sker, vilket också minskar risken för kursdifferenser. Läs mer i avsnittet Kassa- och bankkkonton.

  1. Välj Kassa- och bankhändelser.
  2. Välj det konto från vilket utbetalningen är gjord.
  3. Välj Ny bankhändelse.
  4. Fyll i datum, eventuell referens samt inbetalt belopp i SEK.
  5. Välj Pengar ut i listan under det utbetalda beloppet.
  6. Markera rutan Utlandsbetalning.
  7. Fyll i bankavgiften. Denna ska anges i SEK.
  8. Välj valuta vid Utländskt belopp och ange det utländska fakturabeloppet med ett minustecken framför.
  9. Välj Lägg till. Bankhändelsen läggs till i listan. Om händelsen inte blir bokförd direkt utan måste matchas, gå igenom stegen nedan.

Om händelsen inte blir bokförd direkt utan måste matchas, gå igenom stegen nedan.


  1. Klicka på bankhändelsen och välj Matcha.
  2. Välj den typ av bokföringshändelse som inbetalningen gäller.
  3. Välj den faktura du har betalat.

Visas inga utländska fakturor i listan har du inte markerat rutan Utlandsbetalning när du registrerade bankhändelsen.


  1. Välj Bokför.

Lotta_38
MEDLEM

hej Marcus, jag har inte fixat det här än.Har inte konto 1220 en momskod? Vart hamnar momsen då ? Eftersom det är en utlandsbetalning med omvänd skatt så blir det ju en fiktiv moms ? jag gjorde så här bara.... så det är helt galet för jag får ett minus på resultatet på 26000 typ 

Men som sagt ,om jag lägger över det på 1220 vad händer med momsen?  Ska jag bara göra 4056 k till 1220 d? 



i


Lotta_38
MEDLEM

HJÄLP !! 😄 
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Lotta!

Inköpet har du gjort rätt, det är precis så eEkonomi gör åt dig när du lägger in leverantören till Eu med Eur och sen bokför fakturan. Då momskod 4056 har en momskod och ett sådant inköp ska redovisas på momsredovisningen
skall du ta upp momsen då. Då redovisas inköpet och dess moms korrekt.
Sedan kan du skapa en manuell verifikation där du plockar upp 4056 (OBS! Välj att sudda ut momskoden i rutan för momskod på just denna transaktionen) i kredit och lägg på t.ex då 1220 i debet. På så sätt flyttar du beloppet till 1220 men har redovisat inköp och dess moms som önskat.

Du kan istället lägga in inventarien direkt under  Bokföring - Inventarier - Ny inventarie. På så sätt slipper du bokföra det manuellt varje gång du ska göra avskrivningar osv.
Lägg in alla uppgifter och välj Inventariekontering. Här  väljer du även hur ofta du gör avskrivningar, hur lång nyttjandeperioden är osv. Det är inventariekonteringen som kommer styra vilket konto den hamnar på.
Du kan se de olika inventariekonteringarna under Inställningar - Inventariekonteringar - Redigera. Om du vill ha den inventariekonteringen som avser 1220 är det den som heter bara "inventarier".

När du skapat inventarien kan du även härifrån göra avskrivningarna sen. Då klickar du på inventariet i listan - åtgärder - gör avskrivning.

Hoppas detta gav dig lite mer kött på benen!

Ha det fint!
/Sofia 

Nej Sofia, jag fattar inte.  Så här såg det ut i min moms lista nu. SÅ jag öppnade bara den och tog bort momskoden på 4056 och då försvann den från att kontrolleras i momsen.

Men allt det du skriver om inventarier och avskrivningar förstår jag inte .... det  blir för mycket på engång tror jag .. Jag har inte gjort någon avskrivning än för jag vet inte hur man gör. 

Kan jag gör som du skriver ovan?  

Är det beloppet 54097,33 som ska in som inventarie- nyinventarie?Hur ofta gör man avskrivningar, varje månad/år, väljer man själv?  Skickar med en bild på hur jag gjort. Maskinen betalade jag 13 juli. 

Bild 1 momsfelet Bild 2 Inventareigrejen.  


Om du har så pass avancerad verksamhet och bokföring så är nog VismaeEkonomiSmart inte ett helt smart val. Å andra sidan så är ett "riktigt" program mer krävande då du måste kunna mer vilket också ger möjligheter att göra rätt för oss som "kan mer". Mitt råd är att du skall ta kontakt med en redovisningsbyrå eller flera och ta hjälp. Det svåraste vi gör är löpande redovisning, tyvärr är det helt utan status vilket gör att man idag tycker att även "ickeekonomer" eller t.o.m AI kan göra bokföring. Finns en mängd olika scenarior, framförallt kring moms, som det inte ställs frågor om och det beror nog inte på att man gör rätt utan att man helt enkelt inte vet att det är svårt. Vi i branschen har svårt att hänga med och du som "vanlig" företagare har inte en chans. 
Men jag skall även lämna ett typ förklaringssvar på ditt problem; när det gäller inköp från EU så finns det egentligen bara ett konto som hanterar det rätt genom att vara kopplat till rätt rad på momsdeklarationen och det är kto 4056. Vi har samma problem med andra inköp som skall hanteras med omvänd moms och gemensamt för dessa blir då att man får göra två bokningar. Först så tar man det, i ditt fall, via kto 4056, redovisar utgående och ingående beräknad moms, kör ut momsrapporten och då stämmer det. Sedan får man gå in och göra en omföring till rätt konto, i ditt fall till kto 1220 då detta är en inventarie som skall skrivas av och ligga i anläggningsregistret. Samma bekymmer skulle det vara om inköpet bara rörde sig om typ 15 000 kr fast då skulle du bokat om den till kto 5410 (förbrukningsinventarier). Att du skall göra ombokning i dessa fall beror på att kto 4056 ligger som ett varukonto men att du ditt fall köpt en inventarie. Det här gäller en mängd av inköp och det finns ingen praktisk lösning egentligen. 
Vi har kunder som har många inköp av olika slag och vi har en lösning men den går inte att använda i VismaeEkonomi tyvärr då den är för "komplex" för det systemet tror jag. Lycka till iaf. Och vill du fortsätta göra bokföring själv så kan jag rekommendera att du köper lite böcker av Björn Lunden Information. Dom är skrivna på vanlig svenska (inte kanslisvenska) och är väldigt bra. Vi använder dom själva i vår byrå, både som uppslagsverk och ibland som kursunderlag....
Theodor Ahlström
ANSTÄLLD

Hej Lotta,


Efter omföringen till 1220 kan du lägga upp din maskin som en inventarie, precis som du har gjort på bilden ovan. Jag tycker att du har lagt upp din maskin korrekt utifrån det som har tagits upp i tråden.


I rutan för anskaffningsvärde anges den totala kostnaden för inventarien, i ditt fall alltså 54 097,33:-. Du anger även sedan hur länge nyttjandeperioden är för din maskin samt hur den ska skrivas av 


Vilka bokföringskonton som avskrivningen görs på styrs utifrån Inventariekonteringen som Sofia skriver ovan och du kan se vilka konton som är kopplade i inställningarna. Avskrivningen görs års- eller månadsvis och under Inställningar - Företagsinställningar - Bokföringsuppgifter - väljer du själv hur ofta det ska ske. 


Det går att läsa mer i tråden Bokföra avskrivningar i Visma eEkonomi och i tråden Hur gör man avskrivningar av inventarier - eEkonomi. För att få lite mer info om det kan du även läsa på sidan Avskrivningar - Vad är avskrivningar?.


Om du inte får till det kan det även vara smart att ta kontakt med en redovisningsbyrå som AccountantfromHell_singland skriver ovav. På vår sida Hitta redovisningsbyrå kan du hitta byråer i närheten av dig som använder sig av eEkonomi. 


Ha en fin dag!
/Theodor
Lotta_38
MEDLEM

Hej Theodor, jag tror jag fick till det ganaska bra. Tog avskrining på 5 år och varje månad, det verkar funka i systmet. 🙂