Bokföra köp i Kina - Visma eEkonomi

• 0
  • 2
  • Fråga
  • Uppdaterades för 3 år sedan
  • Besvarad
  • (Redigerad)
Arkiverad och stängd

Denna konversation är inte längre öppet för kommentarer eller svar och communityns medlemmar kan inte se det längre.

Hur bokförs varor och tjänster köpta under en tjänsteresa i Kina? Vore superbra om en moderator kan berätta vilka konton jag ska använda, och grundligt gå igenom exakt hur jag ska göra om jag ska skapa nya konton med momskopplingar.

Tack på förhand!
Foto på Jenny

Jenny

• 812 poäng 500 badge 2x thumb

Publicerades för 4 år sedan

• 0
  • 2
Foto på Lisa Henriks

Lisa Henriks, Community Manager

• 19,944 poäng 10k badge 2x thumb
Hejsan! 

I tråden Konton vid tjänste- och varuinköp inom och utanför EU får du hjälp med hur du bokför inköp i Kina. 
Foto på Jenny

Jenny

Tack för svar! Vill dubbelkolla så att jag fattar rätt, eftersom min situation inte är exakt den som inlägget du hänvisar till beskriver. I det inlägget beskrivs det hur man ska bokföra om man får en tullfaktura, vilket jag inte får, eftersom det här rör sig om småköp på plats i landet, ex av en datorväska.

Är nedanstående bokföringsförslag korrekt?

Och ska jag sedan bokföra enligt följande?
* lägg in en utbetalning på det betalade beloppet
* klicka “matcha” och välj Övrigt uttag --> U varuinköp från utanför EU !!!
* ange totalpriset för varan på konto 1930 + 4000
* Den beräknade momsen som anges på konto 2615 och 2645 är totalpriset för varan*0,25 om varan räknas som 25%ig i Sverige.
Foto på Sara Lindblom

Sara Lindblom, Moderator

• 3,136 poäng 3k badge 2x thumb
Hej!

Det ser bra ut tycker jag!
Foto på Jenny

Jenny

Vad bra, tack för svar!
Foto på Jenny

Jenny

Hej igen! Jag bokförde inköpen i Kina enligt ovan, men nu när jag ska skapa momsredovisning så dyker de här grejerna upp under "verifikationer att kontrollera", och det står att beräknad moms är noll och bokförd moms är en summa, och att avvikelsen därför är den summa som den bokförda momsen är på. Vad har jag gjort fel?
Foto på Petra Argus Turesson

Petra Argus Turesson, Fd Moderator

• 3,274 poäng 3k badge 2x thumb
Hej!

Avvikelsen beror förmodligen på att du på verifikationen inte har momskod 50 på konto 4000. Gå in på verifikationen och välj Åtgärd - Korrigera momskod. Där kan du då välja momskod 50 på konto 4000. Det gäller då endast på den verifikationen. 
Foto på Jenny

Jenny

Okej, tack för svar! Hur ska jag göra nästa gång det är dags att bokföra småköp gjorda i utlandet, så att det inte blir fel igen? /Jenny
Foto på Sara Lindblom

Sara Lindblom, Moderator

• 3,136 poäng 3k badge 2x thumb
Hej!

Jag är faktiskt osäker på om vi är inne på fel spår här med ruta 50 i momsdeklarationen, jag skulle rekommendera att du först och främst kontrollerar med Skatteverket hur och om detta inköp ska redovisas i momsdeklarationen.
Foto på Jenny

Jenny

Men oj, nu har jag ju redan bokfört så här och lämnat in momsdeklarationen! Hoppas att det inte blev allt för fel ... Och okej, ska höra med Skatteverket. Men först skulle jag vilja veta om svaret inte redan finns i någon tråd här i forumet, som jag inte lyckats hitta? För har ni verkligen aldrig fått den här frågan tidigare – det kan väl inte vara helt ovanligt att köpa saker till företaget utomlands? 
Foto på Elin Håkansson

Elin Håkansson, Fd Moderator

• 6,302 poäng 5k badge 2x thumb
Hej!

Vi är lite osäkra på hur detta ska hanteras då du fysiskt varit i Kina och gjort ett inköp. Kan inte hitta att det finns någon liknande tråd i forumet.

Kontrollera detta med skatteverket och återkoppla gärna i tråden vad de svarar.

/Elin
Foto på Jenny

Jenny

Okej, återkommer!
/Jenny
Foto på Jenny

Jenny

Skatteverket säger att ingen moms ska redovisas på småköp som inte redovisas för tullen – jag ska bara bokföra det utbetalade beloppet som en kostnad. Då stämmer bifogat bokföringsförslag, rajt?

Foto på Kalle Lindblad

Kalle Lindblad, Moderator

• 5,312 poäng 5k badge 2x thumb
Hej igen!

Tack för din återkoppling, bra att få veta hur SKV ser på det hela. Ja, då ska du kunna köra på ditt upplägg ovan med andra ord.

Fortsatt trevlig dag!
Foto på Jenny

Jenny

Fint, tack för svar! Ha en fortsatt trevlig dag du med. =)
Foto på Stefan

Stefan

• 82 poäng 75 badge 2x thumb
Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Momsfri Dropshipping - Hur ska jag bokföra? - eEkonomi.

Jag gör så kallat dropshipping, när någon lägger en beställning på min webshop så går jag in och lägger en beställning hos min leverantör i Kina och dom skickar varan direkt till kunden. Jag ringde och pratade med skatteverket hur jag skulle fylla i momsdeklarationen.

Och dom sa att jag inte behöver betala någon moms oavsett vilket land jag säljer till eftersom att det räknas som export från Kina. Alltså utanför EU. Men hur ska jag skriva i Visma programmet?

Ska jag fylla i 3055 - Försäljn varor utanför EG momsfri även om det är i typ Sverige eller Tyskland jag säljer?

Den här konversationen är inte längre öppen för kommentarer eller svar.