Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Bokföra köp med företagskort

Har startat AB och sitter nu och försöker lära mig bokföring,
Startade konto i Handelsbanken samt skaffade ett företagskort samtidigt.
Istället för att handla på kredit på kortet har jag satt in en summa pengar på kortkontot
Några dagar senare betalar jag verktygsinköp med kortet.
Hur bör jag bokföra dessa händelser?
Jag har gjort ett nytt konto: 1931-kortkonto i visma eEkonomi.

En annan fråga,
Jag köpte verktygen innan jag hade fått ett godkänt företagsnamn från Bolagsverket, så på kvittot står det ett annat namn, kan det blir problem?

Mvh Ghia
2 SVAR 2
Fd medlem
Inte tillämpbar

Det skall vara rätt namn på fakturor/kvitton, men i det här fallet tror jag man kan se mellan fingrarna. Du har ju en vettig förklaring till varför fel namn står där. Men fortsättningsvis måste det vara rätt namn annars blir det bakslag. Du kan ta en kopia på godkännandet av ditt bolagsnamn och lägga med verifikatet med verktygsinköpet och skriva där att du fick detta namn godkänt efter det att du köpt in verktygen.

Lycka till, Lena

Hej Ghia

Dina kostnader som betalas genom ditt betalkort hos Handelsbanken bokförs mot ditt konto 1931.

Exempel: Inköp av kontorsmateriel för 500kr

Debet 6110  Kontorsmateriel     400 kr               Kredit  1931    Kortkonto hos banken  1931  500kr
Debet 2641  Ingående moms     100 kr


När det gäller tidigare inköp så har du rätt att ta med kostnader som du haft i samband med uppstart tidigare(normalt upp till 2 år före uppstart). Du kan välja att bokföra dessa gentemot ditt avräkningskonto normal 2893 i företaget.

Exempel: Du har köpt ett skrivbord  och väljer att lägga det som en tillgång i företaget.
               Priset är 5.000 kr + moms(1.250kr). Du har köpte det i en butik(ej privat person). Därmed kan du ta                tillbaka den ingående momsen i företaget.

Debet  2641  Ingående moms   1.250 kr           Kredit 2893   Skuld till närstående   6. 250 kr
Debet 1220  Inventarier            5. 000 kr


Hoppas mina enkla förklaringar hjälpt dig. Har du mer som du funderar över så får du höra av dig.

Tomas Tobiasson

Angamato Ekonomikonsult AB

Tel 0770-33 99 25
Hemsida www.angamato.se