Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Adde12
UTFORSKARE

Bokföra kostnader för anordnande av konferens/event

Hej,

skall anordna en konferens/event där vi vi säljer biljetter till de som skall deltaga.

Frågan lyder, mot vilka konton bokföra man kostnader som hör till denna konferens.

Kostnader som lokalhyra för konferenslokal (inkl. ljud och data).
Kostnader för kaffe och fikabröd vid en restaurang.
Kostnader för material som anteckningsblock och pennor som skall ges till de närvarande.

Finns det ett samlingskonto för detta, eller skall det bokföras på enskilda konton?

Tacksam för assistans!

~Andreas
11 SVAR 11
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Andreas,

Det finns ett Gruppkonto, 5000 - Lokalkostnader, men kanske inget jättebra Samlingskonto för alla tre posterna, men t ex

5000 - Lokalkostnader: för lokalen (alternativt 5010 - Lokalhyra)
5460 - Förbrukningsmaterial: För de andra två posterna.

Hoppas detta besvarar din fråga.

/Victor

Tack för detta Victor!
Jag vet inte vad som är rätt, jag litar på Er! 🙂

Hej igen!

Då det skall spelas musik på vår konferens, så skall jag betala en avgift till SAMI. Har fått en faktura från dem på 225,00 KR.

Vad in i bomben bokför man en sådan kostnad på?

Tack på förhand!

~Andreas

Hej!

Detta skulle du kunna bokföra på ett konto 69xx. I kontoplanen för Hotell- och restaurangbranschen finns till och med ett särskilt konto för SAMI-kostnader 6913. 🙂

/Anna
Anna Svensson
~Content producer, Visma lönefamilj~

Tack till er båda!

Nu fick jag fakturan för lokalen. Har hyrt lokalen av en kommun och när jag tittar på fakturaspecifikationen så ser det ut på följande sätt:

Hyra lokal                         4,100.00
Hyra projektor                     400.00
Hyra myggor                       400.00
Hyra trådlösa mikrofoner    400.00

Moms (25)%: 300.00

Det verkar som att det inte är moms på själva lokalen. Men så kanske det skall vara?

Min sätt att bokföra detta blir enligt, följande:

2440 Kredit   5,600.00
2641 Debet      300.00
5010 Debet   4,100.00
6900 Debet   1,200.00

Är ovan korrekt bokfört?

Jag bokför projektor och mikrofoner på konto 6900.

TACK på förhand!

~Andreas


ps.
Varför det inte är moms på lokalhyra, verkar jag tolka att kommunen gör enligt följande från Skatteverket (länk).

Hej!

Det ser absolut ut att vara okej. Eftersom du endast ska bokföra den moms som finns specificerad på din faktura så är det rätt.

Precis som du skriver så är hyra ibland momsfritt och ibland inte. Men så länge som du utgår från din leverantörsfaktura så ska det bli korrekt.

/Anna
Anna Svensson
~Content producer, Visma lönefamilj~
Fd medlem
Inte tillämpbar

Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette eEkonomi inköp av tjänst.

Hej

Vi har köpt in en tjänst som vi vidare ska ta betalt av kund för. Tjänsten innebär mat och event. Detta ska vidare tas betalt för på konto 3041, Vilket konto bör jag använda för att bokföra denna faktura?
Fd medlem
Inte tillämpbar

Jag kan väl inte använda ett 5xxx-konto för något jag ska ta betalt för?

Hej Jessica! Utifrån hur du beskriver det verkar detta vara en s k fakturerad kostnad, dvs ditt företag är skyldig att betala för en tjänst som du och kunden sedan kommit överrens om att din kund ska stå för. Då bör du absolut kunna använda ett 5xxx-konto för att bokföra inköpet.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Bokföringskonto för inköp av cateringmat till konferens.

Vi har arrangerat en konferens, där deltagnar betalat en avgift som bl.a. täckt lokalhyra och cateringmat. Vilka kostnadskonton bör vi använda för denna lokalhyra och cateringmat? Antar att vi åtminstone vad gäller maten bör använda ett 40-konto, då vi bara köpt in något som "sålts" till deltagarna.
Monica26
MEDLEM

Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Kundevent.

Hej! Jag har fått en faktura från en restaurang som avser hyra av porslin, utkörningsavgift, hyra av personal plus catering av mat för ca 30 personer. Vi anlitade restaurangen för en kundkväll. Hur bokför jag denna faktura? Med vänlig hälsning Jennie