Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Bokföra kostnader/intäkter för evenemang i förening - eEkonomi

Hej,
Är (en ganska ny och oerfaren) kassör i en förening som anordnar en hel del små evenemang för medlemmar och är fundersam på vilka konton jag ska använda.

1. Jag undrar om det finns ett lämpligt konto för utgifter gällande dessa evenemang. Det vi köper in är en del dekoration, husgeråd i plast, dryck (ej alkohol) och mat. Går det att bokföra alla dessa utgifter på ett konto, och i så fall vilket? 
2. Hittills har jag bokfört försäljning av biljetter/inträde till evenemangen på konto 3044 (försäljn av tjänst momsfri). Är det OK? Har försökt hitta ett annat men utan resultat.
3. När jag bokför kostnader för fika till möten och liknande har jag bokfört det på konto 7390 (övriga kostnadsersättningar och förmåner). Är det OK?

Vi redovisar ej moms. Så vitt jag förstår är vi såpass små att vi inte behöver följa bokföringslagen, men vill ändå göra allt så rätt det bara går.

Tack för hjälpen!
4 SVAR 4
Ulf Jonsson
UTFORSKARE

Hej! Inköpen till evenemang etc kan med fördel bokföras i kontoklass 4. Du kan ju skapa ett särskilt konto för evenemangsinköpen och konsekvent bokföra inköpen där.
Samma sak gäller intäkterna - skapa ett eget intäktskonto för evenemangen.
Fika till möte etc kan vara bra att ha i kontoklass 6 eftersom det ju är en form av förvaltningskostnad. Om konto 6415 inte finns kan du lägga upp ett konto och bokföra kostnaderna för styrelsemöten etc där. Kontoklass 7 är personalkostnader så 7390 blir lite missvisande.
Om bokföringsskyldighet mm kan du läsa här: http://www.bfn.se/upload/sv/informationsmaterial/informationsskrifter/bokforingsskyldig-ideell-kons....

Min erfarenhet är ju den att det är bra att ändå följa bokföringsskyldigheten för att på ett riktigt sätt kunna redovisa föreningens verksamhet för medlemmarna.
Lycka till//Mvh Ulf
Fd medlem
Inte tillämpbar

Underbart svar. Tack så jättemycket!

Det var så lite!
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej!

Jag och några vänner har en Ideel Förening. 
Till våra evenemang säljer vi biljetter för att kunna finansiera mat/live musik/bastu/sovplats och annat vi vill erbjuda.

Biljetten kostar 1200kr var av:
50kr är medlemsavgift 
1150kr är entréavgift 

Det finns inget vinstsyfte och eventuell vinst efter event behålls i föreningens kassa.

Vilket konto bokför jag denna biljettförsäljning på?

Tack,
/Daniel