Bokföra kundförlust i AB - eEkonomi

  • 0
  • 1
  • Fråga
  • Uppdaterades för 2 månader sedan
  • Besvarad
  • (Redigerad)
Hej. 
Jag har bokfört en förfallen faktura som förmodad kundförlust och sedan bokfört den som konstaterad kundförlust. 

Om jag förstår det rätt så ligger momsen som avvikelse - i detta fallet på -1842:-
Programmet säger även att verifikationen bör kontrolleras då jag kikar på momsredovisningen.

Som jag ser det så har jag inte sålt något ( fått betalt ) men skall betala momsen ändå ? 




Foto på Conny Johannesson

Conny Johannesson

  • 602 poäng 500 badge 2x thumb

Publicerades för 3 månader sedan

  • 0
  • 1
Foto på mikael pettersson

mikael pettersson

  • 71,830 poäng 50k badge 2x thumb
Du har bokfört rätt och programmets reaktion på sättet att bokföra - 2611 i debet - är bara för att göra dig uppmärksam på avvikelsen, inget annat.
Det föranleder ingen ändring utan gå nu bara vidare

Mikael
Foto på Sofia Johansson

Sofia Johansson, Moderator

  • 4,436 poäng 4k badge 2x thumb
Hej Conny!

Vill rekommendera den här tråden. Känns som att du har samma scenario som den kunden.
Du har också konto 6351, men ingen momskod på kundförlusten. Då kommer kundförlusten inte med i omsättningen. Normalt sett har inte kostnadskonton någon momskod, men i detta fallet är det att rekommendera att du kopplar en momskod till konto 6351 på just den verifikationen.
Det gör du via Bokföring - Verifikationer - leta fram verifikationen -Åtgärder - Korrigera momskod. 
Prova sedan att skapa momsredovisningen igen.

Ha det gott!

/Sofia