Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Bokföra kundpåminnelse

Jag har en kundfaktura på 1800kr. Jag har skickat påminnelse till kunden två gånger, 60kr per gång. Kunden har nu betalat in 1920kr, men i systemet har inte påminnelseavgifterna lagts på fakturan. Varför har den inte lagts på? Jag kan ju inte bokföra en inbetalning vars summa inte matchar med fakturan. Hur ska jag göra?

Ett annat problem jag har är en faktura som mejlats till kund, men adressen har varit felaktig så samma faktura har mejlats igen till den rätta adressen. Då har det skapas en till faktura med ett annat fakturanummer! Jag har ju bara skickat en kopia, varför har det skapats en ny faktura och vad ska jag göra med den? Bara ta bort?

4 SVAR 4
Fd medlem
Inte tillämpbar

Gå in i kassa- och bankhändelser och registrera inbetalningen om 1 920 kr. Matcha den sedan mot fakturan, varefter det kommer upp en ny post för differensen om 120 kr. Där väljer du egen kontering och bokar mot konto 3596.

Gällande din andra fråga, så låter det konstigt om du bara tryckt på kundfakturan och valt skicka via e-post. Det skall inte skapas någon ny bara för att samma faktura skickas till olika e-postadresser.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack för ditt svar! 🙂 
Cecilia Towner
APPLICATION SPECIALIST

Hej Josanna,

När man skapar en påminnelse till en kund så är det så att du i listläget under Försäljning - Kundfakturor - Obetalda kundfakturor fortfarande ser fakturan ursprungliga totalbelopp.
Det är först när jag klickar på den och väljer Öppna som jag ser att en extra avgift har lagts på och i ditt fall två gånger då det har gått iväg två påminnelser.

När du nu då har fått in betalningen för fakturan plus två påminnelseavgifter så går du till Kassa- och bankhändelser och lägger till en Ny bankhändelse.
När du nu väljer att Matcha det insatta beloppet gör du precis som vanligt och väljer Inbetalning från kundfaktura, väljer fakturan i rullisten (här syns den fortfarande med ursprungliga beloppet) och nu ser du då fakturabeloppet på 1800 kr samt påminnelseavgiften på 120 kr och kan välja Bokför på din händelse.

Om du hellre vill bokföra inbetalningen direkt utifrån fakturan under Försäljning - Kundfakturor och Obetalda kundfakturor går det precis lika bra. Då väljer du Åtgärder - Inbetalning men får nu ändra det inbetalda beloppet från 1800 kr till 1920 kr och väljer Bokför.

Det som händer i båda fallen är att 120 kr kommer att bokföras på konto 3596 Påminnelseavgift.



Gällande ditt andra problem så låter det jättekonstigt.
Hur gick du tillväga när du skickade fakturan till en ny adress?
Valde du att gå till fakturan och Skicka eller skriv ut - Skicka via e-post, fyllde i en ny adress och sen Skicka?
Hos mig fungerar det och jag får endast en kopia på fakturan på nytt till en annan adress.
Du kan öppna den ursprungliga fakturan och längst ned på sidan ser du en historik över när fakturan skapades och till vilken adress den skickades då samt även om den har skickats om.
Hur ser det ut här? Ser du båda e-postadresserna här nere på fakturan?

Om det ser konstigt ut här hade jag antingen kontaktat supporten eller ångrat en av fakturorna så den försvinner och du endast har en kvar.

Vill du ångra en faktura kan du läsa hur du gör det i Ångra en kundfaktura»


Återkom om du inte löser det!

Ha en fin dag
/Cecilia
Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack för hjälpen! Jag tar bort dubbletten, har kanske gjort nåt konstigt då. Om det händer igen så kontaktar jag supporten 🙂