Bokföra lön utan utan skatt - eEkonomi

• 0
  • 1
  • Fråga
  • Uppdaterades för 2 veckor sedan
  • Besvarad
  • (Redigerad)
Hej! Jag ska bokföra utbetalning av lön utan skatt. Hur bokför jag detta?Nedan (nedersta mailet först) är min konversation med Skatteverket.------------------------Hej,Betalar du ut en lön som är högst 999 kr under ett år till samma person så behöver du inte betala arbetsgivaravgifter eller innehålla någon skatt. Du ska däremot lämna en kontrolluppgift om du betalar ut 400 kr, KU10. Den skall lämnas senast 31 januari 2020.Du kan lämna den per blankett eller i e-tjänsten Lämna kontrolluppgifter. Se länk nedan.https://www.skatteverket.se/foretagoc... vänliga hälsningar ----------------------------Fråga/ärende:Hej.Jag behöver ta in en skådespelare under en konferens. Jag arbetar med att arrangera konferenser.Skådespelaren ska ha ett engångsbelopp på 400 kr som lön. Skådespelaren är privatperson.Behöver jag registrera mig som arbetsgivare?Vad blir skatten på ett sånt belopp?
Foto på TiscEk

TiscEk

• 712 poäng 500 badge 2x thumb

Publicerades för 2 veckor sedan

• 0
  • 1
Foto på Thomas

Thomas, Champion

• 12,828 poäng 10k badge 2x thumb
Konto 7010 i debet 400 kr, 
Kredit 400 kr på det konto du gör utbetalningen från (troligen 1930 bank)

Foto på mikael pettersson

mikael pettersson

• 80,506 poäng 50k badge 2x thumb
Ja du ska registrera dig som arbetsgivare

mikael pettersson

.........gräns för KU är ju 100 etthundra kronor

Mikael
Foto på Lovisa - Revidera i Bohuslän AB

Lovisa - Revidera i Bohuslän AB, Champion

• 11,436 poäng 10k badge 2x thumb
Det stämmer som skatteverket säger. Du ska lämna en KU10 när du har löner under 1000 kr och där ingen skatt dragits av. Logga in på nedan länk och deklarera:

https://skatteverket.se/foretagochorganisationer/sjalvservice/blanketterbroschyrer/blanketter/info/2300.4.39f16f103821c58f680006364.html?q=KU10

När det gäller bokföringen så är det precis som Thomas skriver.

Mvh
Lovisa
Foto på TiscEk

TiscEk

Nej Mikael, som du kan läsa själv ska jag INTE registrera mig som arbetsgivare. 
Och gränsen är 1000 kr för KU, inte 100.
Foto på Thomas

Thomas, Champion

• 12,608 poäng 10k badge 2x thumb
Du måste lämna KU

Från Skatteverkets hemsida:

Även i följande fall nedan ska du lämna årlig kontrolluppgift för inkomstår 2019 och framåt. Du kan dock välja att i stället redovisa utbetalningarna i en arbetsgivardeklaration. Detta trots att du inte ska betala arbetsgivaravgifter på utbetalningarna.

• Den utbetalade ersättningen till en person understiger 1 000 kronor per inkomstår.

Foto på TiscEk

TiscEk

Tack Thomas och Lovisa för bra svar!

mikael pettersson

Tack för upplysningen och bortse från mitt svar
Mikael

mikael pettersson