Bokföra lön - eEkonomi och Visma Lön 300/600

• 0
  • 1
  • Fråga
  • Uppdaterades för 6 månader sedan
  • Besvarad
  • (Redigerad)
Hej, jag undrar hur lönen som är gjord i Visma Lön 300 ska bokföras i E ekonomi? Jag har tagit ut journalen från lön. Men hur hanteras det i e ekonomi, i kassa bankhändelser finns utbetalningarna 1 för utbetalning av själva lönen och en för utbetalningen till skatteverket. Ska det bokföras i kassa bank eller skapar jag en ny manuell verifikation och bokför enligt journalen? Kan jag sen då kryssa bort händelserna i kassa bank, eller hur gör man? Tacksam om någon kan svara mig snabbt på detta.
Foto på Veronica

Veronica

• 140 poäng 100 badge 2x thumb

Publicerades för 6 månader sedan

• 0
  • 1
Foto på Annica

Annica, Champion

• 4,966 poäng 4k badge 2x thumb
Det är flera olika affärshändelser du nämner, lönebetalningen och skatteinbetalningen och även själva arbetsgivardeklarationen. 

Du kan bokföra bokföringsjournalen som en manuell verifikation - du lär då få en varning att du inte bör bokföra manuellt på 1930 men det kan du strunta i ;) Detta tar hand om själva lönebetalningen.

Skattebetalningen bokar du genom att matcha bankhändelsen mot konto 1630 Skattekonto. Arbetsgivardeklarationen bokför du också som en manuell verifikation D 2710 och 2731, K 1630, när du har lämnat in uppgifterna till Skatteverket. 

Alternativt skapar du en fil i Lön som du importerar till eEkonomi. Resultatet blir detsamma som den manuella bokföringen ovan.

Om du har fler anställda så att det är flera poster i Bankhändelser är det bäst att ändra i Lön så att utbetalningskontot inte är 1930 utan nåt avräkningskonto. Sedan kan du matcha alla utbetalningarna i Bankhändelser mot samma avräkningskonto. 

Foto på Lovisa - Revidera i Bohuslän AB

Lovisa - Revidera i Bohuslän AB, Champion

• 11,436 poäng 10k badge 2x thumb
Hej!

Om du har bankkoppling så kan du inte radera bankhändelserna och även om du inte har det så rekommenderar jag att du bokför lönerna via kassa- och bankhändelser. Om du har fler löner så kan du plocka upp alla utbetalningar till en verifikation och få ihop med ditt underlag. Välj matcha och sen kan du lägga till om du har fler löneutbetalningar samma dag, sen egen kontering och följ sedan bokföringsunderlaget från Visma Lön.

Du kan även importera in en siefil från löneprogrammet och sen matcha utbetalningen/utbetalningarna mot den importerade verifikationen. Det är smidigt.

Att du kan matcha flera kontohändelser på banken är ganska nytt. Tror det kom för ett par månader sedan. Väldigt bra just när det gäller bokföring av löner.

Mvh

Lovisa
Foto på Mariana

Mariana

• 100 poäng 100 badge 2x thumb
Hej,

Ganska ny att bokföra löner, skulle uppskatta lite hjälp. :)
Kör lönerna i Visma Lön 300/600, men med januari 2018 har börjat bokföra allt (försäljning, inköp, löner, kassa/bank) i Visma eEkonomi.
Är det så här man ska bokföra?
7010 = % = 652.254,64 (brutto löner)
        2711 = 133.222 (skatt)
        2910 = 495.981 (netto löner)
        7699 = 23.051, 64 (div lönekostnader)

7510 = 2940 = 204.936 (arbetsgivaravgifter)

Betala de: 2711 = 1930 = 133.222
                 2940 = 1930 = 204.936 
                 2910 = 1930 = 495.981
Är det något mer man måste göra?

Foto på Sofia Johansson

Sofia Johansson, Moderator

• 5,440 poäng 5k badge 2x thumb
Hej,

Jag vill slå ett slag för nyheten som släpptes i eEkonomi den 30e januari.
Du kan numera matcha flera bankhändelser mot en och samma verifikation. Perfekt när du läser in SIE-fil från Visma Lön och har flera utbetalningar under kassa- och bankhändelser.
Läs mer här :)

Ha det gott!

/Sofia