Bokföra löner när man inte använder kollektivavtal?

• 0
  • 1
  • Fråga
  • Uppdaterades för 3 månader sedan
  • Besvarad
Hej!

När man ska bokföra löner finns det flera kostnadskonton att välja mellan, bland annat 7010 "Löner till kollektivavtalsanställda" och 7210 "löner till tjänstemän". Nu har jag inget kollektivavtal i mitt företag. Men jag vet inte om man kan säga att jag har tjänstemän heller (vet inte riktigt vad tjänsteman innebär i sammanhanget). 

Jag har helt enkelt en timanställd arbetstagare som jobbat in några tusenlappar.

Vilket kostnadskonto borde jag använda för lönen?

Tack på förhand!
Foto på Bjorn

Bjorn

• 302 poäng 250 badge 2x thumb

Publicerades för 3 månader sedan

• 0
  • 1
Foto på mikael pettersson

mikael pettersson

• 67,368 poäng 50k badge 2x thumb
Konto 7010 Lön kollektivanställda

Begreppet kollektivanställda har inget att göra med om en arbetsgivare har kollektivavtal eller inte.

"Kollektivanställda kan vara yrkesarbetare eller okvalificerad personal"

Citatet ovan kommer från Wikipedia på sökordet kollektivanställd

En tjänsteman skilde sig ursprungligen från en arbetare genom att i sitt yrke producera tjänster i stället för varor. I dag handlar skillnaden snarast om utbildningsform; en tjänsteman har i allmänhet, till skillnad från arbetaren, genomgått gymnasium eller teoretisk gymnasieskola och akademiska studier. Det kan också finnas en skillnad i anställningsförhållandets karaktär, varvid tjänstemän i den offentliga sektorn är anställda i tjänsteförhållande, med tjänsteansvar, i motsats till vanliga anställda i arbetsavtalsförhållande.

Och ovanstående rader är kommet ur samma forum på sökordet tjänsteman.

Alltså,  kollektivavtal eller inte, benämningen på personal är densamma

Mikael
Foto på Bjorn

Bjorn

• 302 poäng 250 badge 2x thumb
Nja, jag tittade på wikipedia-artikeln och det stod att kollektivanställda är arbetstagare som organiserar sig via fackförbund. Det står också såhär: "Mer specifikt syftar termen i första hand på anställda vars löner bestäms av kollektivavtal".
Det är det som gör mig fundersam. Jag vet inte om min anställda är med i en fackförening eller inte, men jag vet definitivt att hans lön inte bestäms via kollektivavtal.
Är det inte därmed fel av mig att använda 7010?

mikael pettersson

Då läste du inte hela artikeln.

Nej det är inte fel

Mikael

mikael pettersson

.....det är rätt