Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Fakturera momsbefriat Fartyg - eEkonomi

Hej. Jag skall fakturera ett IMO registrerat momsbefriat Fartyg , hur gör jag? Johnny
3 SVAR 3
Assistent
VISMA CERTIFIERAD BYRÅ

Du borde kunna använda konto 3044, momsrapportkod 42. Tror att det är som så att du ska ange på fakturan att den avser momsbefriad försäljning enligt kapitel och paragraf, så att man visar på att momsfri försäljning är gällande. 
Pacsac
CHAMPION


Det borde kunna anges på kunden att denne är momsfri. men jag kan inte se att detta går i eEkonomi
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej!

Fliker in lite och skickar en väldigt bra länk gällande detta. Se här.
Det hanteras olika beroende på om det är svenskt eller utländskt fartyg, om de ej avser utförda prestationer m.m.
Första stycket lyder "Försäljning av varor och tjänster till fartyg eller flygplan kan vara momspliktig eller momsfri omsättning beroende på om försäljningen räknas som svensk omsättning, export eller EU-handel."

Om det är som jdgrevision skriver, att det inte ska vara någon moms (t.ex fartyg för yrkesmässig sjöfart), så kan du köra på den rekommendationen.
Då behöver du skapa en artikel med en artikelkontering med konto 3044 och den momskoden. Tjänster 0% finns färdig med detta kontot i eEkonomi.
Skriv sedan en textrad enligt jdgrevisions text om kapitel och paragraf.

Ha en fin dag!

/Sofia