Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Bokföra momsen årsbokslut

Jag har enskild firma och håller på med årsbokslutet (första verksamhetsåret). Jag har skapat momsredovisning i Visma och kontrolelrat allt och sedan bokfört. Visma bokför då automatiskt på konto 2650. Sedan står att det ska bokföras mot 2012 när momsdeklarationen lämnas. Jag antar att den bokföringen sker i nästa år, 2019? Eller ska det göras på 2018? Momsdeklarationen ska vara lämnad till Skatteverket 2019-02-25.

Sedan undrar jag även om att efter jag bokfört årets resultat ska jag låsa verksamhetsåret 2018 i Visma. Det irriterar mig att det står PRELIMINÄR resultatrapport osv, hur får man den DEFINITIV?


/Adam
3 SVAR 3
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Adam.

Skulden ligger kvar på 2650 tills den rapporteras in, vilket är februari 2019. 

Vad gäller det preliminära så behöver du säkert föra om resultatet mot eget kapital. Förslagsvis 8999 i debet (resultatet visas längst ner på resultatrapporten) och kredit 2099 (årets resultat - samma belopp som mot 8999). Viktigt är att du INNAN du låser året har fått med allt, varför stressa? 
Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack! Visserligen ingen stress, men jag kan väl inte börja fakturera i januari innan bokslutet är klart eller?
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej AdamW,

Du kan jobba i programmet under tiden. eEkonomi jobbar på dagens datum kan man säga och så länge du skriver korrekt datum på fakturor osv kommer de inte störa bokslutet för 2018.

Ha det gott.

/Sofia