Bokföra momsen vid handel i Norge - Administration

  • 0
  • 1
  • Fråga
  • Uppdaterades för 8 månader sedan
  • Besvarad
  • (Redigerad)
Ett AB har moms registrering i Norge men har inte fast drivställe i Norge. Hur man bokföra momsen vid försäljning tjänst i Norge och inköp varor från Norge
Foto på eliveide

eliveide

  • 80 poäng 75 badge 2x thumb

Publicerades för 3 år sedan

  • 0
  • 1
Foto på Kalle Lindblad

Kalle Lindblad, Moderator

  • 5,312 poäng 5k badge 2x thumb
Hej Eliveide!

Hur är det tänkt att företaget ska redovisa momsen? Kanske hade det bästa varit att först kolla detta med Skatteverket. När du väl fått svar där så får du gärna återkomma så kan vi försöka hjälpa dig med själva bokföringen.

Tack för ditt inlägg
(Redigerad)
Foto på eliveide

eliveide

  • 80 poäng 75 badge 2x thumb
Faktura till Norge
summa                   716708
garanti                    - 35835
Förskottsbetalning - 215012
summa exl.moms    465861
moms 25%              116465
att betala                  582326

Hur man kan bokföra detta? Norsk moms behövs inte att redovisa i svensk momsrapport.
Foto på Petra Argus Turesson

Petra Argus Turesson, Fd Moderator

  • 3,254 poäng 3k badge 2x thumb
Hej!

I vårt hjälpavsnitt Hantera utländsk moms i ditt program hittar du information om detta.
Foto på MarieN

MarieN

  • 6,454 poäng 5k badge 2x thumb
Hej Jag fortsätter på denna tråd. Man kan inte komma åt ert hjälpavsnitt kan ju vara för att det är 3 år sedan. Vi har ett AB i Sverige som säljer tjänst enligt huvudregel till Norge - detta innebär att vi exporterar och säljer utan moms enligt svenska regler. Men enligt Norge om man säljer tjänst över 50000:-NOK så är man momspliktig i Norge och skall redovisa moms där... någon som vet hur man hanterar detta...
/Marie 
Har haft en kund som "råkat ut" för det. Endera får man skaffa ett ombud eller kontakta en norsk redovisningsbyrå. Beror även på om man har ett fast tjänsteställe eller ej. Sedan får man full norsk bokföring med allt material där, och allt skall även bokföras i Sverige (där bokade vi efter balans- och resultatrapporter). Så där spontant så skulle jag rekommendera ett norsk AS som dotterbolag istället. Anledningen till att min kund inte gjorde det var att norska arbetsrättsregler inte var kompatibla med deras arbetssätt. Men annars så hade det varit absolut lättats då det hålls isär på ett helt annat sätt. Hur man gör det vet jag inte, antagligen kontakt med norsk konsult och ta det därifrån. Inget av alternativen är lätta och inte billiga heller. Kan väl säga så här att skulle jag få en kund som börja jobba i Norge, då får han byta byrå för det känns jäkligt osäkert. Och norska Skatteetaaten är inte lätt att få kontakt med.... Lycka till!
Foto på MarieN

MarieN

  • 6,454 poäng 5k badge 2x thumb
Med detta menas ju att man inte kan utföra och sälja sina tjänster i Norge utan att det blir en massa problem.......  A/S i Norge är inte ett alternativ - och vi har inte något fast tjänsteställe i Norge utan vi är ett svensk bolag med tjänsteställe i Sverige.
/M
Så sant, så sant. Bedriver du verksamhet i Norge så är det endera fast tjänsteställe eller ombud... tyvärr.... Lycka till!
Foto på Fanny Örnberg

Fanny Örnberg, Moderator

  • 3,864 poäng 3k badge 2x thumb
Hej Marie,

Jag flikar in och säger att det hjälpavsnitt som Petra hänvisade till fortfarande går att komma åt, du hittar det här. Vad gäller hanteringen av detta i just ditt fall skulle jag råda dig att kontakta Skatteverket eller motsvarande i Norge för att se hur detta sköts bäst. Om någon annan användare i forumet har varit med om samma scenario får ni gärna, som AccountantfromHell_singland, kommentera för att ge tips på hur det kan hanteras.

Ha det fint!
/Fanny