Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

eliveide
MEDLEM

Bokföra momsen vid handel i Norge

Ett AB har moms registrering i Norge men har inte fast drivställe i Norge. Hur man bokföra momsen vid försäljning tjänst i Norge och inköp varor från Norge

8 SVAR 8
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Eliveide!

Hur är det tänkt att företaget ska redovisa momsen? Kanske hade det bästa varit att först kolla detta med Skatteverket. När du väl fått svar där så får du gärna återkomma så kan vi försöka hjälpa dig med själva bokföringen.

Tack för ditt inlägg
eliveide
MEDLEM

Faktura till Norge
summa                   716708
garanti                    - 35835
Förskottsbetalning - 215012
summa exl.moms    465861
moms 25%              116465
att betala                  582326

Hur man kan bokföra detta? Norsk moms behövs inte att redovisa i svensk momsrapport.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej!

I vårt hjälpavsnitt Hantera utländsk moms i ditt program hittar du information om detta.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Jag fortsätter på denna tråd. Man kan inte komma åt ert hjälpavsnitt kan ju vara för att det är 3 år sedan. Vi har ett AB i Sverige som säljer tjänst enligt huvudregel till Norge - detta innebär att vi exporterar och säljer utan moms enligt svenska regler. Men enligt Norge om man säljer tjänst över 50000:-NOK så är man momspliktig i Norge och skall redovisa moms där... någon som vet hur man hanterar detta...
/Marie 

Har haft en kund som "råkat ut" för det. Endera får man skaffa ett ombud eller kontakta en norsk redovisningsbyrå. Beror även på om man har ett fast tjänsteställe eller ej. Sedan får man full norsk bokföring med allt material där, och allt skall även bokföras i Sverige (där bokade vi efter balans- och resultatrapporter). Så där spontant så skulle jag rekommendera ett norsk AS som dotterbolag istället. Anledningen till att min kund inte gjorde det var att norska arbetsrättsregler inte var kompatibla med deras arbetssätt. Men annars så hade det varit absolut lättats då det hålls isär på ett helt annat sätt. Hur man gör det vet jag inte, antagligen kontakt med norsk konsult och ta det därifrån. Inget av alternativen är lätta och inte billiga heller. Kan väl säga så här att skulle jag få en kund som börja jobba i Norge, då får han byta byrå för det känns jäkligt osäkert. Och norska Skatteetaaten är inte lätt att få kontakt med.... Lycka till!
Fd medlem
Inte tillämpbar

Med detta menas ju att man inte kan utföra och sälja sina tjänster i Norge utan att det blir en massa problem.......  A/S i Norge är inte ett alternativ - och vi har inte något fast tjänsteställe i Norge utan vi är ett svensk bolag med tjänsteställe i Sverige.
/M

Så sant, så sant. Bedriver du verksamhet i Norge så är det endera fast tjänsteställe eller ombud... tyvärr.... Lycka till!
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Marie,

Jag flikar in och säger att det hjälpavsnitt som Petra hänvisade till fortfarande går att komma åt, Hantera utländsk moms i ditt program. Vad gäller hanteringen av detta i just ditt fall skulle jag råda dig att kontakta Skatteverket eller motsvarande i Norge för att se hur detta sköts bäst. Om någon annan användare i forumet har varit med om samma scenario får ni gärna, som AccountantfromHell_singland, kommentera för att ge tips på hur det kan hanteras.

Ha det fint!
/Fanny