Bokföra momsskuld Skatteverket - eEkonomi

• 0
  • 1
  • Fråga
  • Uppdaterades för 5 månader sedan
  • Besvarad
  • (Redigerad)
Arkiverad och stängd

Denna konversation är inte längre öppet för kommentarer eller svar och communityns medlemmar kan inte se det längre.

Jag fick en momsskuld på en summa nu när året är slut, vilken ska betalas in till Skatteverket. Har enskild firma och bokför enligt kontantmetoden. Hur bokför jag detta i Visma? 
Med vänlig hälsning, Sofie
Foto på SofieM

SofieM

• 292 poäng 250 badge 2x thumb

Publicerades för 2 år sedan

• 0
  • 1
Foto på LW

LW

• 20,874 poäng 20k badge 2x thumb

När du betalar SKV så motbokar du kontot du lagt upp skatteskulden på.

//L

Foto på SofieM

SofieM

• 292 poäng 250 badge 2x thumb
Hej! Det är mitt första år som företagare, är väldigt mycket nybörjare. Hur motbokar jag kontot som jag lagt upp skatteskulden på? Vilka konton är det? /Sofie 
Foto på purolc

purolc

• 250 poäng 250 badge 2x thumb
Sitter med samma, och hittade en jättebra film som Visma lagt upp om det här: https://youtu.be/C46_Hxgx4mA
Foto på Albin

Albin

• 132 poäng 100 badge 2x thumb
Hej

Jag titta på videon som var länkad ovan, https://youtu.be/C46_Hxgx4mA.
Är ny med Visma eEkonomi och har tidigare använt "Visma Enskild Firma". 
Har Enskild firma och bokför med kontantmetoden.

Det jag inte hänger med på är varför man ska göra mellansteget där man flyttar momsskulden från konto 2650 till konto 2012?

Så fort jag lämnat in min momsdeklaration till skatteverket (via fil) så sätter jag över pengarna från företagskontot till mitt privata skattekonto (eftersom jag har Enskild firma). 
Varför hoppar man då inte över detta mellansteg och direkt matchar bankhändelsen som han i filmen gör på 4 min 50 sek, men istället för att ange 2012 där använda konto 2650 där direkt?
Foto på Moa Lundberg

Moa Lundberg, Moderator

• 9,952 poäng 5k badge 2x thumb
Hej Albin!

Det går att göra så som du beskriver också, när det gäller en enskild firma.

Men många väljer att använda 2012 som ett samlat skattekonto även i en enskild firma, likt konto 1630 används i ett aktiebolag, för att få en bra överblick.

På 2012 brukar även ex. preliminärskatt bokföras i en enskild firma.

/Moa
(Redigerad)

Den här konversationen är inte längre öppen för kommentarer eller svar.