Bokföra ny kundfaktura mot tidigare överbetald faktura? - eEkonomi

• 0
  • 1
  • Fråga
  • Uppdaterades för 2 år sedan
  • Besvarad
  • (Redigerad)
Arkiverad och stängd

Denna konversation är inte längre öppet för kommentarer eller svar och communityns medlemmar kan inte se det längre.

Jag skickade en faktura på 10000 kr. Kunden betalar in 30000 kr. Jag bokför fakturan som vanligt och överbetalningen som en verifikation på 20000 kr på skuldkonto 2499. Nästa månad faktureras kunden 20000 och är meddelad att de ej skall betala in något då tidigare inbetalning var för stor. De betalar således 0 kr. Hur bokför man då denna nya faktura mot skuldkontot 2499 som då skall nollställas??
Foto på MC

MC

• 70 poäng

Publicerades för 3 år sedan

• 0
  • 1
Foto på Philip Hjelmberg

Philip Hjelmberg, Fd Moderator

• 3,900 poäng 3k badge 2x thumb
Hej MC,

Du gör som vanligt egentligen. Du skapar fakturan och bokför den som betald. Då kommer det i din bokföring stå att du fått in pengar på ett intäktskonto(19xx). Det du gör när betalningen är bokförd är att du går in på Bokföring - Verifikationer och skapar en ny verifikation där du ska boka boka om detta. Du bör boka det enligt följande:

19XX  -20000 (K)
2499    20000 (D)

Detta gör du för att det inte ska se ut som du har fått in 20000:- igen och du bokar samtidigt bort att du har kortfristiga skulder på 2499.

/Philip
Foto på Mikael

Mikael

• 610 poäng 500 badge 2x thumb

Hej,

Men då kommer inte insättningsuppgiften stämma med inbetalningsjournalen?

Med vänlig hälsning

Foto på Moa Lundberg

Moa Lundberg, Moderator

• 9,952 poäng 5k badge 2x thumb
Hej!

Den här tråden handlar om eEkonomi. Vad jag kan se så arbetar du i Administration. Jag bryter ut din fråga till en egen tråd.

Moa

Du hittar den nya konversationen här: Överbetald kundfaktura - Administration

Den här konversationen är inte längre öppen för kommentarer eller svar.