Bokföra order som betalats genom klarna (kontantmetoden)

  • 0
  • 1
  • Fråga
  • Uppdaterades för 2 månader sedan
  • Besvarad
  • (Redigerad)
Hej! Har precis börjat använda mig av visma e-ekonomi, och många frågor har dykt upp. Så OBS! detta kan bli rörigt..
Jag har en fråga angående bokföring av ordrar. Mina kunder kan betala via bankgiro, swish och klarna. Jag använder mig utav hemsida24 som hemsidaleverantör, och det kan jag inte koppla till visma e-ekonomi. 

Som jag förstått så skapar jag en verifikation till varje order för att bokföra försäljningen. 
Så ex: Produkten samt frakt blir totalt: 648 kr. Produkten kostar 589kr (inkl.moms) frakten kostar 59kr (inkl. moms). 

1930 Företagskonto DEBET 648
3051 Försälj. varor 25% KREDIT 471,20
2611 Utgående moms KREDIT 117,80
3520 Fakturerade frakter  KREDIT 47,20
2611 Utgående moms KREDIT 11,80

Är detta korrekt?  

Men sen kommer vi till huvudproblemet. Exemplet ovan gäller ju när kunden sätter in pengarna på mitt företagskonto via banköverföring (utan mellanhänder). Men hur gör jag när det kommer till Klarna? Jag måste ju först göra en verifikation att en order har lagts eller hur? Men använder kunden betalmetoden faktura från klarna dröjer det ca 2 veckor innaan jag får pengarna och det tillkommer en factoringavgift. enligt mig blir detta verifikation 2, eftersom jag måste bokföra själva försäljningsordern och därefter också inbetalningen från klarna. Men då bokförs ju själva ordern 2 gånger och allt blir knas.. Hur ska jag göra? 

Vid ett köp för 648kr blir factoringavgiften 19,20 och momsen 4,78. 

Jag använder mig utav kontantmetoden! Efter att jag forskat djupare i andra trådar har jag förstått att man bokför 2 verifikationer när man använder faktureringsmetoden för att gör det mer tydlig och utförligt. Kontantmetoden är därmed en förenklad version som skippar mellanstegen(typ).  Men hur ska jag göra? 

Jag är jättetacksam för svar och jag hoppas att ni förstår mitt problem! mvh Sofia
Foto på Sofia Ask

Sofia Ask

  • 80 poäng 75 badge 2x thumb

Publicerades för 2 månader sedan

  • 0
  • 1
Foto på lw

lw

  • 2,668 poäng 2k badge 2x thumb
Det är inte så krångligt som det låter. Ponera att exemplet du tog, var en klarnagrej. Då bokför du precis som här ovan med tillägget vad Klarna snott (1930 i kredit) och vad kostnaden bestod av (moms 2641 och kostnad för deras tjänst, factoringkostnad, bägge i debet). 

Så vad du gör är att du vid dessa tillfällen gör klart intäkten för sig och på raderna under på samma verifikat tar du kostnaderna. 

Om du vill finlira lite, och göra det enklare med kontoavstämningen på 1930, bokför du 3051 och 2611 i kredit först, sedan klarnakostnaden xxxx och 2641 i debet sedan och till sist tar du 1930 som ger en summa i debet. Den summa som visas på 1930 då, bör stämma överens med det som står på Klarnas avräkning till dig att du ska få ut.

Det här betyder att du, om du använder eEkonomiprogrammet, inte använder matchning av kassahändelser (eller vad det heter) utan du gör en helt manuell verifikation. Tror jag. Jag kan inte eEkonomi så bra, men jag har aldrig fått dessa "kassahändelser" att lira fullt ut.

Med vänlig hälsning Lena
Foto på Sofia Ask

Sofia Ask

  • 80 poäng 75 badge 2x thumb
Tack snälla Lena för ditt svar! Detta gjorde allt mycket lättare!!