Bokföra överföring skattekonto till företagskonto

• 0
  • 1
  • Fråga
  • Uppdaterades för 10 månader sedan
  • Besvarad
Jag har från Skatteverket erhållit en likvid. Likviden har satts in på mitt skattekonto i min bank. Nu vill jag överföra denna likvid till mitt företagskonto i samma bank. 

Skulle ni kunna ge ett konteringsexempel på hur detta ska bokföras?

Mvh/Camilo
Foto på Camilo

Camilo

• 2,338 poäng 2k badge 2x thumb

Publicerades för 10 månader sedan

• 0
  • 1
Foto på Mia Sundin

Mia Sundin, Moderator

• 2,546 poäng 2k badge 2x thumb
Hej

Jag tänker mig:

1630 i kredit
1930 i debet

// Mia
Foto på Camilo

Camilo

Hej Mia,

Tack! En till fråga. 

Insättningen från Skatteverket till mitt skattekonto i min bank. Hur ska den bokföras då?

Mvh/Camilo
Foto på Sabina Eklöf

Sabina Eklöf, Moderator

• 594 poäng 500 badge 2x thumb
Hej Camilo! 

När du fått en inbetalning till ditt skattekonto brukar man bokföra:

2650 K
1630 D (Skattekonto)

När du sedan för över pengarna från ditt skattekonto till ditt företagskonto så kommer konteringen:

1630 K
1930 D

// Sabina
Foto på Camilo

Camilo

Hej Sabina, 

Jag använder eEkonomi och har stött på ett litet problem. Första konteringen (inbetalning till skattekonto) gick smidigt och bra. Gjorde den från Kassa- och bankhändelser. 

När jag skulle ge mig på den andra konteringen (överföring från skattekonto till företagskonto) blev det dock svårare. 

Jag försöker även att göra denna kontering från Kassa- och bankhändelser men när jag gör det vill systemet att jag Väljer bankhändelse (se bild). När jag klickar på rullgardinen så finns där inget. 

Vad behöver jag göra?

Mvh/Camilo
Om du inte har enskild firma för då bör det vara 2012 istället för 1630, detta då skattekontot är "privat" till skillnad mot i aktiebolag.
Foto på Fanny Örnberg

Fanny Örnberg, Moderator

• 3,904 poäng 3k badge 2x thumb
Hej Camilo,

Om du har gjort en överföring från ditt skattekonto till ditt företagskonto så har det alltså dragits pengar från 1630 och sedan satts in på 1930.

Därmed borde du ha en bankhändelse på företagskontot (som du har lagt in enligt bilden) med pengar in, men du borde även ha en skattehändelse på skattekontot med pengar ut (eftersom det har dragits pengar). Du kan därför gå in på skattekontot under Kassa- och bankhändelser för att lägga till en ny händelse som motsvarar det som har dragits från skattekontot när överföringen skedde. Sen kan du gå in på företagskontot igen för att matcha den händelsen som du har gjort ovan, Överföring mellan egna bankkonton, fast även då kunna göra sista steget att välja upp den händelsen som motsvarar överföringen på skattekontot. 

Du kan kolla på denna videon för att se hur detta fungerar i praktiken, då är det istället med en inbetalning till skattekontot från företagskontot men det fungerar på samma sätt tvärt om.

Hoppas det blir lite klarare för dig, annars får du gärna återkomma i tråden! 

/Fanny