Bokföra övertagande av leasingkontrakt

  • 0
  • 1
  • Fråga
  • Uppdaterades för 11 månader sedan
  • Besvarad
Arkiverad och stängd

Denna konversation är inte längre öppet för kommentarer eller svar och communityns medlemmar kan inte se det längre.

Hej!

Vi har tagit över leasingen av en skåpbil. Dealen var att vi fick göra det om vi betalade vad den tidigare leasingtagaren lagt in som en kontantinsats när han skulle leasa bilen samt de kostnader han lagt ut för bilen under den period vi nyttjat bilen.
Nu undrar jag hur detta ska bokföras.

På fakturan står det
Delbetalning 2/2: 12 500 kr
Leasingkostnad: 1855 kr
Försäkring: 485 kr

Nettobelopp: 14 840 kr
Moms: 3710 kr
Belopp att betala: 18 550 kr
Foto på Chippis

Chippis

  • 472 poäng 250 badge 2x thumb

Publicerades för 1 år sedan

  • 0
  • 1
Foto på Ekonomiforvaltning AB

Ekonomiforvaltning AB

  • 1,912 poäng 1k badge 2x thumb
Hej Chippis.

Jag antar att 12 500 kr är förhöjda leasingen. Stämmer det? Dock ska det aldrig vara moms på försäkringar men det verkar vara fakturerat för det. Det är avdragsgillt halva momsen på förhöjda leasingen och på leasingkostnaden.  

Debet - 2641 - 1 915 kr
Debet - 1720 - 14 063 kr - detta belopp sträcker sig över leasingtiden och delas upp det antal månader som leasingavtalet gäller. Varje månads del bokförs debet 5615 och kredit 1720.
Debet - 5615 - 2 087 kr
Debet - 5612 - 485 kr
Kredit - 1930 - 18 550 kr

Lycka till
Foto på Chippis

Chippis

  • 472 poäng 250 badge 2x thumb
Hej!
Detta är en faktura från vår bekant, dvs. han har skapat den från sitt företag och det är inte leasegivaren som fakturerat detta. Därför antar jag att det inte räknas som en första förhöjd leasing? Man kan se det som att vi betalat honom för att ta över leasingkontraktet. Det vi betalat för är alltså det vår bekanta har lagt in som kontantinsats när han började leasa bilen + de kostnader han haft för bilen sedan vi började köra bilen (dvs. leasingkostnad + försäkring för bilen under mars månad då bilen ännu inte var överskriven på mitt bolag). Hoppas du förstår vad jag menar!
Foto på Ekonomiforvaltning AB

Ekonomiforvaltning AB

  • 1,912 poäng 1k badge 2x thumb
Okej, just kontantinsatsen är just första förhöjd leasing, men det jag funderar över om man ska göra en värdering av vad som betalats och vad som kan anses som framtida förutbetalda kostnader beror på när bilen togs i bruk. När köpte din bekant den? Hur långt avtal har ni tagit över, alltså hur länge behöver ni betala enligt avtalet? Är den första förhöjda hyran 2*12 500 kr + moms? Sen är det en fråga om du har aktiebolag eller enskild firma. Den förhöjda leasingen är ju en balanspost som kostnadsförs den tiden bilen beräknas användas. Kan vara ett, två eller tre år ex. Har du AB med revisor så är det revisorn som kommer med sista tyckandet. Den dagen du gör dig av med bilen av någon anledning så har du inte längre rätt att ha en förhöjd hyra som balanspost (oavsett AB eller EF) och den dagen blir hela det beloppet en kostnad. 

Hoppas jag förstod dig. 
Foto på Chippis

Chippis

  • 472 poäng 250 badge 2x thumb
Du har helt rätt, kontantinsatsen är detsamma som den första förhöjda leasingen.
Den första förhöjda hyran därmed 12 500 * 2 = 25 000
Vår bekanta började leasa bilen den 1/2 2017 och vårt avtal gäller fram till och med den 1/2 2019. Avtalslängden är alltså två år.
Vi har ett handelsbolag.
Foto på Ekonomiforvaltning AB

Ekonomiforvaltning AB

  • 1,912 poäng 1k badge 2x thumb
Tänk på att bara halva momsen är avdragsgill på den förhöjda hyran också. Så du kommer att få 28 125 kr som första förhöjd hyra konto 1720. 
Foto på Chippis

Chippis

  • 472 poäng 250 badge 2x thumb
Hej! Köpt ytterligare en bil och denna gång stötte jag på en extra rad på fakturan som jag känner mig osäker på hur jag ska bokföra.

Fakturan ser ut enligt följande:

Extra leasingavgift exkl moms: 45 203,00
Interimsleasingavgift: 426,10
Leasingavgift: 4261,00
Uppläggningsavgift: 595,00
Administrationsavgift: 55,00
Tidigare inbetald extra leasingavgift inkl moms: -56 504,00
Moms 25,00% på kr 50 540,10: 12 635,02
Öresavrundning: -0,12

Det jag känner mig osäker på är "Extra leasingavgift exkl moms" och "Tidigare inbetald extra leasingavgift inkl moms". Den tidigare inbetalda extra leasingavgiften betalade vi i form av att lämna in en annan bil som hade det värdet. Du som har koll på detta får gärna hjälpa mig med hur jag ska bokföra hela leverantörsfakturan eftersom jag är grön när det kommer till detta :) Stort tack på förhand!
(Redigerad)
Foto på Sanna Theodorsson

Sanna Theodorsson, Fd Moderator

  • 5,690 poäng 5k badge 2x thumb
Då denna frågan skiljer sig lite från tidigare fråga som ställts så gör jag den till en egen tråd. /Sanna

Du hittar den nya konversationen här: Bokföra leasingbil

Den här konversationen är inte längre öppen för kommentarer eller svar.