Bokföra pension i AB - eEkonomi

  • 0
  • 2
  • Fråga
  • Uppdaterades för 4 veckor sedan
  • Besvarad
  • (Redigerad)
Hejsan.

Jag står som ensam ägare utav mitt AB, jag har nyligen börjat avsätta pengar till en pensionsfond, detta dras via autogiro.

Hur bokför jag detta på korrekt sätt ? Visst ska detta även vara med på arbetsgivaredeklarationen på något sätt ?

Har letat runt lite men det känns som att dom flesta har olika åsikter.

MVH
Foto på RobinBerggren

RobinBerggren

  • 180 poäng 100 badge 2x thumb

Publicerades för 9 månader sedan

  • 0
  • 2
Foto på Laila

Laila

  • 12,196 poäng 10k badge 2x thumb
Pensionsfond, är detta ett vanligt pensionssparande? I så fall kan du boka D 7412 K 19XX och det ska inte redovisas på arbetsgivardeklarationen, däremot ska du betala löneskatt på det. Om du vill ha stenkoll kan du beräkna den varje månad, den är 24,26% av beloppet, annars i bokslut. Den ska bokföras
Foto på RobinBerggren

RobinBerggren

  • 180 poäng 100 badge 2x thumb
Okej då är jag med!
Är då lämpligast att lägga upp en ny leverantör (Handelsbanken liv), markera autogiro. Sedan bokföra som vanligt, inköp mot kvitto ?

Tack för svar!
Foto på SOTP

SOTP

  • 3,044 poäng 3k badge 2x thumb
Det är väll ett inköp mot faktura och inte mot kvitto?
Foto på SOTP

SOTP

  • 3,044 poäng 3k badge 2x thumb
Tänk på att avsättningen skall ske till ett pensionsparkonto eller en pensionsförsäkring som är skapad för din räkning av ditt företag.
Avsättningen får motsvara max 35% av ditt löneuttag från företaget under kalenderåret. DVS tar du ut 100 000kr i lön så får du avsätta max 35 000kr till pension.
Foto på Kysa

Kysa

  • 244 poäng 100 badge 2x thumb
Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Utbetalning av pension för föregående räkenskapsår - eEkonomi.

HejJag är nybörjare på detta med bokföring och har något sent börjat tänka på avsättningar till pensionen. Jag har ett aktiebolag med brutet räkenskapsår som tog slut 31 oktober 2018. Jag önskar nu göra avsättningar till pension och undrar nu om jag skulle gjort dessa innan räkenskapsåret tog slut. Kan jag nu innan bokslutet välja att göra en utbetalning till ett depåkonto och bokföra denna så att den hör till det avslutade räkenskapsåret?Förstår att detta behöver bokföras på rätt konton etc så min fråga gäller enbart om det är rätt att införa en verifikation på en händelse som gjorts efter räkenskapsårets slut men låta denna verifikation tillhöra föregående räkenskapsår.Tacksam för svar
Foto på SOTP

SOTP

  • 3,044 poäng 3k badge 2x thumb
Tyvärr, betalningen skall vara gjord på det år som det gäller. Du kan alltså inte göra det i efterhand.
Foto på Kysa

Kysa

  • 244 poäng 100 badge 2x thumb
Ok tack för svar!