Bokföra pensionsplan - Administration

• 0
  • 1
  • Fråga
  • Uppdaterades för 1 månad sedan
  • Besvarad
  • (Redigerad)
Har fått en faktura gällande pensionsplan från Swedbank som jag nu ska bokföra. I den ingår ju olycksfall, sjukvård, tjänstegrupp liv, tjänstepension fond och TNUG (vet inte vad det sistnämnda är). Hur gör jag detta på bästa sätt?
Foto på Gabriella

Gabriella

• 1,288 poäng 1k badge 2x thumb

Publicerades för 2 månader sedan

• 0
  • 1
Foto på mikael pettersson

mikael pettersson

• 77,636 poäng 50k badge 2x thumb
Du tar fram försäkringsbrevet och läser igenom vad som är vad.
Sjukvårdsdelen skall kanske förmånsbeskattas, pensionsdelen skall beläggas med löneskatt mm och TNUG får vi tugga på så länge, bästa sättet är alltså att läsa igenom och återkomma till forumet

Mikael

Foto på Gabriella

Gabriella

Tack för ditt svar. Jag har inte tillgång till försäkringsbrevet just nu. Företaget jag arbetar på har köpt upp ett företag och nu ska jag ta över den löpande bokföringen. Det företaget är i Dalarna och jag i Sthlm. Nu har de dessutom stängt för semester. Så då låter jag detta vara tills dess att jag kan få rätt underlag. Men jag återkommer i frågan:) Om jag inte lyckas klura ut det på egen hand förstås;)

mikael pettersson

Bra
Välkommen åter
Ha en fortsatt bra sommar

Mikael
Foto på Gabriella

Gabriella

Nej, jag verkar inte kunna lösa detta själv. Jag hoppas det finns någon vänlig själ här som kan hjälpa mig med hur jag ska bokföra denna pensionsplan.

mikael pettersson

Sjukförsäkringen konteras
Debet 76XX 141,9 (du väljer konto ur din kontoplan)
Debet 76XX  853,26

Kredit 1930

60 % av dessa premier ska förmånsbeskattas av den/de person/er som åtnjuter försäkringen

Kontera

Debet 7381 Skattepliktig förmåm
Kredit 7399 Motkonto förmåner

Dessa belopp ska anges på lönespecifikation för den/de det berör så att arbetsgivaravgift blir beräknad och för att beloppen ska ingå i den beskattningsbara inkomsten.

Ålderspersionen konteras (dessutom kan det vara så att preniebefrielsebeloppet också ska ingå, men det får du kolla själv)

Debet 7412
Kredit 1930

och därefter ska du göra en ytterligare kontoering för att bokföra den löneskatt som ska betalas på premien

Debet 7533 24.26% av pensionspremiebeloppet (ev med premiebefrielsen)
Kredit 2510 Skatteskukder (eftersom denna skatt debiteras och redovisas på bolagets slutskattsedel)

De k-klassadse försäkringsbeloppen (4 st ) konterar du

Debet 7583 eller 7589 (visma har flera att välja på
Kredlt 1930

nedan har jag saxat en kort sammanfattning av de regler som gäller för kapitalförsäkringar så kan du jämför med vad som gäller i just ditt fall - det som är avgörande för bokföringen är hur försäkringen faller ut om olyckan är framme.....

Lycka till

Mikael

Om kapitalförsäkringen inte faller ut till företaget utan till exempelvis en anställd (den som står som ägare till försäkringen eller som förmånstagare) ska den anställde beskattas så som för en vanlig lön i samband med betalningen av försäkringspremien. Företaget ska samtidigt betala socialavgifter såsom för en vanlig lön. I detta fall blir premien avdragsgill (egentligen lönen) och försäkringen redo­visas alltså inte som en tillgång i företaget.

Faller försäkringen ut till företaget ska försäkringen normalt redo­visas som anläggningstillgång [1385]. För att en kapitalförsäkring ska få redovisas som tillgång enligt K2-reglerna krävs dock att 

• företaget äger kapitalförsäkringen, 
  • den är förenad med återköpsrätt och 
  • utbetalningarna (försäkringsersättning och eventuell återbetalning) alltid görs till företaget.
Uppfylls inte ovanstående förutsättningar kan alltså inte försäkringen tillgångsföras utan premierna för försäkringen måste kostnadsföras.

Foto på Gabriella

Gabriella

Tack så mycket för ditt utförliga svar, nu är det bara att rulla upp ärmarna och sätta igång  :)